Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět byl inovován v rámci realizace projektu "Inovace studijních programů na Fakultě multimediálních komunikací", reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0282 spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky formou přípravou studijních opor, realizací odborných workshopů a zahraničních exkurzí a e-learningu http://vyuka.fmk.utb.cz/course/view.php?id=29 - Umění přelomu století. - Art Nouveau, Jugendstil a Secese. - Vídeňská secese. - Otto Wagner a čeští žáci. - Wiener Werkstatte. - Malířství české secese a symbolismu. - Auguste Rodin a české secesní sochařství. - Architektura secese a moderny v Čechách a na Moravě. - Jan Kotěra. - Fauvismus. Německý expresionismus. - Skupina Osma a český expresionismus. - Kubismus v Paříži. Pablo Picasso. - Kubismus v českých zemích. Skupina výtvarných umělců. - E. A. Bourdelle a Otto Gutfreund. - Teorie kubismu. - Moderní umění a 1. světová válka. - Dadaismus. Tvrdošíjní. Devětsil. - Le Corbusier. Purismus v architektuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury. |
Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou. |
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Student se orientuje v dějinách umění daného období a využívá historicko-teoretických poznatků. |
Student se orientuje v dějinách umění daného období a využívá historicko-teoretických poznatků. |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Didaktický test |
Didaktický test |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Český kubismus, architektura a design 1909-1925. Praha, 1992.
-
Český kubismus, architektura a design 1910-1925 . Katalog, Praha,, 1991.
-
Dějiny českého výtvarného umění IV/1+2 (1890-1938). Academia, Praha , 1998.
-
Jiří Ševčík, Pavlína Morganová, Dagmar Dušková. České umění 1938-1989 /programy, kritické texty, dokumenty/. Akademia, Praha, 2001.
-
Míčko, M. Expresionismus. . Praha, 1969.
-
Nový, O. Česká architektonická avantgarda. Praha, 1998.
-
Pijoan, J. Dějiny umění 9-10. Praha, 1999.
-
Syrový, B. Architektura. Svědectví dob. Praha, 1974.
-
Teige, K. Avantgarda známá a neznámá. . Praha, 1972.
-
Wittlich, P. České sochařství ve XX. století. . Praha, 1978.
|