Předmět: Perspektiva

« Zpět
Název předmětu Perspektiva
Kód předmětu KAPD/MD2PE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Zobrazení prostoru na ploše od pravěku po moderní dobu Technologie zobrazení prostoru Rovnoběžné promítání: technický výkres, axonometrie, isometrické zobrazování Zobrazení lidským okem, objektivem, matematické zákonitosti středového promítání Základní vlastnosti perspektivního zobrazení, definice pojmů Postupy v období renesance Zmenšování, zkracování, sbíhání linií Řešení průniku ploch a těles Zásady osvětlení v perspektivě, osvětlení rovnoběžné a bodové Definice vizuálně vnímaného díla a jeho ohraničení Kompoziční principy a historické vazby slohového rozvoje Proporční vztahy ve vizuálně vnímaném díle a jejich analýza Tvůrčí postupy, společenské přesahy a výchozí předpoklady

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
kresebného vyjádření
kresebného vyjádření
pracovat s geometrickými konstrukcemi
pracovat s geometrickými konstrukcemi
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy perspektivy.
Definovat základní pojmy perspektivy.
Definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení.
Definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení.
Vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení.
Vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení.
Vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení.
Vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení.
Definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení.
Definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení.
Odborné dovednosti
Konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše.
Konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše.
Aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze.
Aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze.
Aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy.
Aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy.
Používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik.
Používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik.
Rozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení.
Rozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • COLE, Alison. Perspective. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-77-4.
  • CRHÁK, František. Perspektiva a prostor. Praha, 1984.
  • D'Amelio, Joseph. Perspective Drawing Handbook. ISBN 978-0486432083.
  • Metzger, Phil . The Art of Perspective: The Ultimate Guide for Artists in Every Medium. ISBN 978-1581808551.
  • Montague, John . Basic Perspective Drawing: A Visual Approach.
  • PARDYL, Věkoslav Handa. Perspektiva. Praha : AMU, 1997. ISBN 80-85883-24-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr