Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Zobrazení prostoru na ploše od pravěku po moderní dobu Technologie zobrazení prostoru Rovnoběžné promítání: technický výkres, axonometrie, isometrické zobrazování Zobrazení lidským okem, objektivem, matematické zákonitosti středového promítání Základní vlastnosti perspektivního zobrazení, definice pojmů Postupy v období renesance Zmenšování, zkracování, sbíhání linií Řešení průniku ploch a těles Zásady osvětlení v perspektivě, osvětlení rovnoběžné a bodové Definice vizuálně vnímaného díla a jeho ohraničení Kompoziční principy a historické vazby slohového rozvoje Proporční vztahy ve vizuálně vnímaném díle a jejich analýza Tvůrčí postupy, společenské přesahy a výchozí předpoklady
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
kresebného vyjádření |
kresebného vyjádření |
Odborné dovednosti |
---|
práce s geometrickými konstrukcemi |
práce s geometrickými konstrukcemi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní pojmy perspektivy. |
Definovat základní pojmy perspektivy. |
Definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení. |
Definovat historický kontext vývoje perspetivního zobrazení. |
Vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení. |
Vyjmenovat základní typy perspektivních zobrazení. |
Vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení. |
Vysvětlit rozdíl mezi různými metodami perspektivního zobrazení. |
Definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení. |
Definovat použití digitálních nástrojů pro vytváření perspektivních zobrazení. |
Odborné dovednosti |
---|
Konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše. |
Konstruovat realistické zobrazení objektů na ploše. |
Aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze. |
Aplikovat principy perspektivy kresební formou, schopnost vytvářet iluzi prostoru a hloubky v obraze. |
Aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy. |
Aplikovat geometrické principy konstrukční perspektivy. |
Používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik. |
Používat optické principy pro zobrazenív souvislosti s různými typy zobrazovacích technik. |
Rozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení. |
Rozpoznat a interpretovat perspektivní zobrazení v uměleckých dílech a architektuře, což zahrnuje schopnost rozpoznat a popsat použitou perspektivu a techniky zobrazení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
COLE, Alison. Perspective. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-77-4.
-
CRHÁK, František. Perspektiva a prostor. Praha, 1984.
-
D'Amelio, Joseph. Perspective Drawing Handbook. ISBN 978-0486432083.
-
Metzger, Phil . The Art of Perspective: The Ultimate Guide for Artists in Every Medium. ISBN 978-1581808551.
-
Montague, John . Basic Perspective Drawing: A Visual Approach.
|