Předmět: Produktový design jako prostředek komunikace

« Zpět
Název předmětu Produktový design jako prostředek komunikace
Kód předmětu KAPD/D1PDK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Surman Martin, doc. MgA. ArtD.
Obsah předmětu
Doktorand bude na počátku veden formou odborných rozprav k vymezení specifického tématu, které dále zpracuje s důrazem na konceptuální novost myšlenky a způsobu její realizace. K prezentaci výsledku bude využívat podle specifiky a charakteru zadání jak klasické prezentační metody modelové, tak zejména virtuální výstupy zprostředkující vizuální podobu výsledku ve větším množství variant. Cílovým úkolem je vytvořit ucelený koncept designerského řešení produktu, s důrazem na jeho sémantické vztahy a kvality vnímané potenciálním uživatelem. - Studijní materiály jsou doplněny souborem skript a multimediálních výukových podpor, jejichž vypracování bylo financováno v rámci ESF reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/15.0451. Materiály najdete na portále http://ads.fmk.utb.cz

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost dějin designu v rozsahu magisterského studia na školách umělecky zaměřených. Schopnost studia knižních a časopiseckých pramenů, včetně cizojazyčných. Schopnost orientovat se v trendech a rozpoznat s tím souvisící technologické společenské souvislosti (podmíněno znalostí vývoje lidské kultury a technologického rozvoje v 19. a 20. století). Schopnost vyjadřovat se slovem na úrovni vědeckého textu určeného k publikaci. Schopnost přesvědčivě prezentovat třírozměrné designerské dílo též postupy virtuální reality.
Znalost dějin designu v rozsahu magisterského studia na školách umělecky zaměřených. Schopnost studia knižních a časopiseckých pramenů, včetně cizojazyčných. Schopnost orientovat se v trendech a rozpoznat s tím souvisící technologické společenské souvislosti (podmíněno znalostí vývoje lidské kultury a technologického rozvoje v 19. a 20. století). Schopnost vyjadřovat se slovem na úrovni vědeckého textu určeného k publikaci. Schopnost přesvědčivě prezentovat třírozměrné designerské dílo též postupy virtuální reality.
Výsledky učení
popsat rozvrstvení spotřebitelských a uživatelských skupin
popsat rozvrstvení spotřebitelských a uživatelských skupin
vnímat sémantický rozměr výrobku jak z hlediska jeho funkce, tak i symbolického významu
vnímat sémantický rozměr výrobku jak z hlediska jeho funkce, tak i symbolického významu
definovat klíčové přístupy v oblasti designu
definovat klíčové přístupy v oblasti designu
rozlišit základní technologické postupy
rozlišit základní technologické postupy
charakterizovat trendy v oblasti technologie a tržních preferencí
charakterizovat trendy v oblasti technologie a tržních preferencí
Odborné dovednosti
porovnat jednotlivá díla v oblasti designu, nacházet jejich společné rysy a odlišnost
porovnat jednotlivá díla v oblasti designu, nacházet jejich společné rysy a odlišnost
vyvozovat trendy a směřování v oblasti technologie, tržních preferencí, včetně individuálních preferencí uživatelů
vyvozovat trendy a směřování v oblasti technologie, tržních preferencí, včetně individuálních preferencí uživatelů
vytvářet a modifikovat komunikační vztah designer - produkt - uživatel
vytvářet a modifikovat komunikační vztah designer - produkt - uživatel
aplikovat získané znalosti ve své tvůrčí práci
aplikovat získané znalosti ve své tvůrčí práci
rozlišit specifičnosti sémantického rozměru výrobku
rozlišit specifičnosti sémantického rozměru výrobku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • Adorno, T. Estetická teorie. Praha, 1997.
  • Agamben, G. Prostředky bez účelu. Praha, 2003.
  • Barnard, Malcolm. Art, Design and Visual Culture. Basingstoke, 1998.
  • Filipová, M., Rampley, M. (eds.). Možnosti vizuálních studií. Brno, 2007.
  • Hesket, J. Industrial Design. Thames & Hudson, 2001.
  • Kesner, L. (ed.). Vizuální teorie, 2. vydání. Praha, 2005.
  • Margolin, V. (ed.). Design Discourse: History, Theory, Criticism. Chicago, 1989.
  • Margolius, I. Automobiles by Architects. Wiley-Academy, 2000.
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno, 2000.
  • Pachmanová, Martina (ed.). Aktualita a věčnost. Praha, 2006.
  • Papanek, Victor. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. New York, 1971.
  • Pye, David. The Nature and Aesthetics of Design. London: The Herbert Press, 1978.
  • Stibral, K. Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha, 2006.
  • Sutnar, Ladislav. Visual design in Action. New York, Hastings House, 1961.
  • Tjalve, Eskild. Projektowanie form wyrobów przemyslowych: Zasady postepowania. Warszawa: Arkady, 1984.
  • Venturi, R. Složitost a protiklad v architektuře. Arbor Vitae, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr