Předmět: Metodika výstav

« Zpět
Název předmětu Metodika výstav
Kód předmětu KAME/KMETV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horňáková Ladislava, Mgr.
Obsah předmětu
- Obecná terminologie - Muzeum a muzejní výstavnictví - Výstava versus expozice - Muzeum a edukace - Sbírka a sbírkotvorný proces/Muzeálie, muzealita a muzealizace - Ochrana sbírkových předmětů v kontextu výstavy - Historické souvislosti muzejního výstavnictví a vystavování - Tvorba výstavy - Návrh, námět, libreto, scénář - Realizace výstavy/Technické řešení výstavy - Evaluace a závěrečná fáze výstavy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Výsledky učení
Student ovládá obecnou terminologii z oblasti muzejního/galerijního výstavnictví. Umí definovat základní pojmy - co je muzejní/galerijní výstava a expozice, sbírka a sbírkotvorný proces, muzeálie, muzealita a muzealizace. Popsat teoreticky proces tvorby vlastní výstavy včetně volby místa, vizuálního stylu a designu. Definovat klíčové problémy pro vypracování úkolu - realizace vlastní prezentace. Zdůvodnit volbu použitých postupů, výběru prostoru, technologií a materiálů pro zpracování úkolu. Popsat metody použité při zpracování úkolu. Zdůvodnit volbu způsobu prezentace, propagace a vizualizace. Na základě evaluace zaujmout kritické stanovisko. Formulovat teoretické koncepty.
Student ovládá obecnou terminologii z oblasti muzejního/galerijního výstavnictví. Umí definovat základní pojmy - co je muzejní/galerijní výstava a expozice, sbírka a sbírkotvorný proces, muzeálie, muzealita a muzealizace. Popsat teoreticky proces tvorby vlastní výstavy včetně volby místa, vizuálního stylu a designu. Definovat klíčové problémy pro vypracování úkolu - realizace vlastní prezentace. Zdůvodnit volbu použitých postupů, výběru prostoru, technologií a materiálů pro zpracování úkolu. Popsat metody použité při zpracování úkolu. Zdůvodnit volbu způsobu prezentace, propagace a vizualizace. Na základě evaluace zaujmout kritické stanovisko. Formulovat teoretické koncepty.
Odborné dovednosti
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu. Nastavit si cíle projektu - výstavy. Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu. Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce. Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení. Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení. Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu. Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu. Evaluovat výsledky.
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu. Nastavit si cíle projektu - výstavy. Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu. Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce. Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení. Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení. Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu. Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu. Evaluovat výsledky.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Darnie David. Exhibition design. London, 2006. ISBN 1856694305.
  • Dean David. Museum exhibion: theory and practice. London, 1996. ISBN 0415080177.
  • HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
  • HORÁČEK, Radek a ZÁLEŠÁK, Jan a kol. Aktuální otázky zprostředkování umění ? Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova.. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Kesner, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek : od přípravy expozice k prožitku návštěvníka, budování publika, strategický management, komunikace a propagace, rozvoj finančních zdrojů, kultura a cestovní ruch. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 8024711044.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium 1. díl ? Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr