Předmět: Animace kulturního dědictví

« Zpět
Název předmětu Animace kulturního dědictví
Kód předmětu KAME/ANKUD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Děkanovská Irena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu, objasnění základních pojmů a jejich souvztažností 2. Typologie kulturního dědictví v oblasti hmotné kultury, aktéři a subjekty animace kulturního dědictví 3. Sociokulturní diskurz animace kulturního dědictví 4. Pedagogický diskurz animace kulturního dědictví 5. Umělecký diskurz animace kulturního dědictví 6. Evropské přístupy k animaci kultury a kulturního dědictví, jejich zakotvení ve Státních kulturních politikách a praktické postupy implementace 7. Animace kultury a kulturního dědictví zakotvené v dokumentu Statní kulturní politiky MK ČR 8. Metodiky animačních projektů, se zacílením na evaluační procesy 9. Animace v oblasti uměleckých oborů: Literatura 10. Hudba 11. Výtvarné umění 12. Divadlo, tanec 13. Film

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 17 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Student má schopnost propojit kulturní dědictví a teorii animace, vnímat interdisciplinární šíři hlubokého vhledu do tématu, schopnost využít znalosti postupů projektového managementu při zpracování tématu, uplatnit komunikační dovednosti při zapojení do realizovaného projektu.
Student má schopnost propojit kulturní dědictví a teorii animace, vnímat interdisciplinární šíři hlubokého vhledu do tématu, schopnost využít znalosti postupů projektového managementu při zpracování tématu, uplatnit komunikační dovednosti při zapojení do realizovaného projektu.
Pochopení základních teorií sociokulturní animace v sociologii a pedagogice volného času.
Pochopení základních teorií sociokulturní animace v sociologii a pedagogice volného času.
Znalost vědecky podložených metod a přístupů k oživení kulturního dědictví.
Znalost vědecky podložených metod a přístupů k oživení kulturního dědictví.
Povědomí o příkladech úspěšných animačních projektů z různých uměleckých oborů a jejich aplikace.
Povědomí o příkladech úspěšných animačních projektů z různých uměleckých oborů a jejich aplikace.
Pochopení významu kulturního dědictví pro formování a posilování kolektivní identity obyvatel.
Pochopení významu kulturního dědictví pro formování a posilování kolektivní identity obyvatel.
Znalost limitů a možností (znovu)zapojení kulturních statků do současného společenského kontextu.
Znalost limitů a možností (znovu)zapojení kulturních statků do současného společenského kontextu.
Odborné dovednosti
Schopnost navrhnout, připravit a realizovat animační projekt zaměřený na oživení kulturního dědictví.
Schopnost navrhnout, připravit a realizovat animační projekt zaměřený na oživení kulturního dědictví.
Dovednost aplikovat teorie sociokulturní animace v praxi, zejména v kontextu kulturního dědictví.
Dovednost aplikovat teorie sociokulturní animace v praxi, zejména v kontextu kulturního dědictví.
Schopnost kreativně a kriticky uvažovat o metodách a možnostech zapojení kulturních statků do kolektivní identity.
Schopnost kreativně a kriticky uvažovat o metodách a možnostech zapojení kulturních statků do kolektivní identity.
Dovednost efektivně spolupracovat s ostatními studenty při vytváření a realizaci animačních projektů.
Dovednost efektivně spolupracovat s ostatními studenty při vytváření a realizaci animačních projektů.
Schopnost prezentovat a propagovat vlastní animační projekty, včetně přípravy vhodných materiálů a komunikace s veřejností.
Schopnost prezentovat a propagovat vlastní animační projekty, včetně přípravy vhodných materiálů a komunikace s veřejností.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • BARANČINCOVÁ, Svatava. Studie současného stavu podpory umění. Praha. 2009.
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • SIOSTRZONEK, Jiří. Animace kultury. Opava. 2009.
  • TYSLOVÁ, Irena a kol. Metodiky animačních procesů v kultuře. Praha. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr