Vyučující
|
-
Kožušková Lívia, Mgr. art. ArtD.
|
Obsah předmětu
|
1. - 2. Lineární zobrazení objektů živé a neživé přírody v prostoru. Grafické znázornění předloženého modelu. Pochopení základných principů kompozice, zásady zobrazování objektu, vybraného modelu. Objekt umístěný v prostoru, na principu jednoúběžníkové perspektivy. 3. - 4. Lineární a objemové zobrazení objektů živé a neživé přírody v prostoru. Grafické znázornění předloženého modelu. Pochopení principů kompozice, zásady zobrazování objektu, vybraného modelu. Pochopení dvojúběžníkové perspektivy, jej uplatnění v zobrazování znázorňovaného modelu. 5. - 6. Světlo a stín. Modelace zobrazovaného trojrozměrného objektu, jeho znázornění v ploše za použití zobrazení světla a stínu. Objektové zobrazování. Od celku k detailu. Schopnost zjednodušit složitější, komplexní objekt, model, do jednoduchých tvarů a naopak. Pochopení kompozičních principů v kresbě. 7. - 8. Modelace objektu, modelu za pomoci použití barvy. Světlo a stín v barevném zobrazovaní. Experimentální použití barvy v gradaci výrazové malby. Zapojení vybraných výrazových prostředků v komplexním znázornění modelu, objektu. 9. - 10. Reálný vs. iluzivní prostor. Pochopení zobrazení modelu v prostoru za pomoci znalostí perspektivy a kompozice jako základního stavebního kamene. Kreativní využití iluzivního prostoru v kresbě, jiném grafickém znázornění. Nový, kreativní pohled na zobrazovaný objekt. 11. - 12. Osvojení si kánonů, principů zobrazení lidského těla. Kresba lineární, modelace světlem a stínem. Kresba modelu, postup zobrazení od celku k detailu. Schopnost transformace složitějších tvarů do jednodušších kubických tvarů. Pochopení kompozice, perspektivy ve figuře, jako i v objektu. 13. Uplatnění znalostí o lidském těle a jeho správném zobrazování jako nástroj v navrhování a dizajnu. Dizajn objektu jako extenze lidského těla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru. |
- dokáže definovat a zakreslit jednoduchý objekt v prostoru a taky části lidské postavy, detaily, portrét. - základní pochopení principů prostorového zobrazování tzv. jednotlivých rovin. - základní pochopení principů perspektivy. - dokáže přečíst a popsat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, osy x, y, z. - je schopen charakterizovat a následně kresebně popsat člověka (figuru), pro začátek jeho části v prostoru. |
Odborné dovednosti |
---|
- dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi. |
- dokáže základní poznatky z anatomie (zvíře, člověk) a prostorového zobrazování aplikovat do navazující výuky v kresbě. - dokáže do maximální možné míry proporčně a anatomicky správně zakreslit člověka. - Práce s prostorem a perspektivou, aplikace, pochopení rovin zobrazování. - Ověřování v praxi a procvičováním. - Základní dovednosti v kresbě, práce se světlem a stínem, jejich aplikace v praxi, v práci s linií a plochou. - Ověřování základních dovedností v práci s barvou, její aplikace v praxi. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku. |
- Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku. |
- Student je seznámen se zásadami zobrazování lidské postavy v prostoru a z různých úhlů pohledu. |
- Student je seznámen se zásadami zobrazování lidské postavy v prostoru a z různých úhlů pohledu. |
- schopnost pochopit složité a rozšířené principy prostorového zobrazování člověka s čím souvisí osvojení si jednotlivých rovin zobrazování ve figuře i mimo ní. |
- schopnost pochopit složité a rozšířené principy prostorového zobrazování člověka s čím souvisí osvojení si jednotlivých rovin zobrazování ve figuře i mimo ní. |
- dovednost komplexně charakterizovat a popsat a následně cíleně interpretovat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, vosy x, y, z. |
- dovednost komplexně charakterizovat a popsat a následně cíleně interpretovat prostorové roviny zobrazování, podhledové a nadhledové roviny, vosy x, y, z. |
- schopnost studenta posunout znalosti ze studia postavy k vlastnímu projevu. |
- schopnost studenta posunout znalosti ze studia postavy k vlastnímu projevu. |
- nabývá rozšířenou schopnost porozumět principům kresbě obecně. |
- nabývá rozšířenou schopnost porozumět principům kresbě obecně. |
Odborné dovednosti |
---|
- Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku. |
- Student dokáže transformovat trojrozměrný předmět, model do lineární i stínované kresby, při zachování harmonie všech částí celku. |
- Student tak nadobudne základní kresebné dovednosti. Získá znalosti z oboru perspektivy, dále znalosti jednotlivých kánonů částí lidského těla. |
- Student tak nadobudne základní kresebné dovednosti. Získá znalosti z oboru perspektivy, dále znalosti jednotlivých kánonů částí lidského těla. |
- Naučí se pracovat s kreslícími prostředky. |
- Naučí se pracovat s kreslícími prostředky. |
- Student je tak schopný kresebního záznamu živé figury na papír. |
- Student je tak schopný kresebního záznamu živé figury na papír. |
- Neskoršie praktické použitie vo vlastnej tvorbe a navrhovaní, v dizajne ako aj vo fotografii. |
- Neskoršie praktické použitie vo vlastnej tvorbe a navrhovaní, v dizajne ako aj vo fotografii. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Odborné dovednosti |
---|
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
Ballestar, V. B., Vigué, J. Skici. Čestice : Rebo, 2005. ISBN 80-7234-431-5.
-
Ballester, V. B., Vigué, J. Kresba. Praha : Rebo Productions, 2005. ISBN 80-7234-411-0.
-
Baxandall, M. Stíny a světlo. Brno : Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
-
Constaanceová, Diana. Jak kreslit lidské tělo. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-565-2.
-
Drudi Alisabetta. Figure Drawing for Fashion Design. Amsterdam, 2010. ISBN 9789054961505.
-
Gair, A. Kapesní encyklopedie kreslení a malování. Praha : Svojtka a Co., 2002. ISBN 80-7237-592-X.
-
HAMPTON, Michael. Figure Drawing. Design and Invetion. Published by M. Hampton, 2009. ISBN 10 0-615-27281-8.
-
HELLER, Steven. 100 Illustrators. Cologne, 2019. ISBN 9783836522229.
-
HENRY, Kevin. Drawing for Product Designers. Laurence King Publishing, 2012. ISBN 9783836522229.
-
Parramón, José M. Jak kreslit uhlem, tužkou a křídou. Praha : Jan Vašut, 2000. ISBN 80-7236-164-3.
-
PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. 2. vydání. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2020. ISBN 978-80-7560-282-4.
|