Předmět: Vizuální komunikace a vizuální gramotnost

« Zpět
Název předmětu Vizuální komunikace a vizuální gramotnost
Kód předmětu KAGD/DVKG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Noga Pavel, prof. Mgr. A. ArtD.
Obsah předmětu
- zaměření na současné tendence oboru, - otázky vlivu technologického a softwarového vývoje na tvůrčí postupy a seberealizaci designéra, - základní parametry a definice vizuální komunikace - otázka vizuální gramotnosti - osobnosti: Otto Neurath, Henry Dreyfuss, Gerd Arntz, Ladislav Sutnar, Charles Bliss, Miroslav Klivar, Otl Aicher, Ladislav Kessner, Tufte, Mc Luhan, Elkins atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost teorie vizuálních komunikací a schopnost začlenit ji do struktury dizertační práce.
Znalost teorie vizuálních komunikací a schopnost začlenit ji do struktury dizertační práce.
Výsledky učení
- student umí vyjmenovat, co všechno je vizuální komunikace - student umí vysvětlit, jak funguje písmo a infografika ve veřejném prostoru - student dokáže popsat, na jakém principu funguje dynamická i statická vizuální identita - student vysvětlí princip čitelnosti a pochopitelnosti obrazových symbolů - student chápe rozdíly v druzích i typech písma s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
- student umí vyjmenovat, co všechno je vizuální komunikace - student umí vysvětlit, jak funguje písmo a infografika ve veřejném prostoru - student dokáže popsat, na jakém principu funguje dynamická i statická vizuální identita - student vysvětlí princip čitelnosti a pochopitelnosti obrazových symbolů - student chápe rozdíly v druzích i typech písma s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
Odborné dovednosti
- student zaujímá kritická stanoviska a formuluje teoretické koncepty pro realizaci projektů z oblasti vizuální komunikace - student dokáže analyzovat stávající vizuální identity kulturních institucí nebo akcí - student umí vytvořit zadání grafikovi pro práci na vizuální identitě - student rozlišuje obrazové symboly podle čitelnosti a pochopitelnosti - student si umí vybrat písmo podle druhu nebo typu s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
- student zaujímá kritická stanoviska a formuluje teoretické koncepty pro realizaci projektů z oblasti vizuální komunikace - student dokáže analyzovat stávající vizuální identity kulturních institucí nebo akcí - student umí vytvořit zadání grafikovi pro práci na vizuální identitě - student rozlišuje obrazové symboly podle čitelnosti a pochopitelnosti - student si umí vybrat písmo podle druhu nebo typu s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofic, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
  • Bergström, Bo. Essentials of visual communication. London : Laurence King, 2008. ISBN 978-1-85669-577-0.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
  • KESSNER, Ladislav, ml. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
  • KESSNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
  • KRESS, Gunter. Literacy in the New Media Age. New York: Routledge, 2003.
  • McLUHAN, Marshall. Člověk, media a elektronická kultura. Brno Jota, 2008. ISBN 978-80-7217-128-6.
  • Meško, Dušan. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
  • Postman, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha : Mladá fronta, 1999.
  • POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0747-2.
  • SCRUTON, Roger. Estetické porozumění. Eseje o filozofii, umění a kultuře. Brno: Barrister+Principal, 2005. ISBN 80-85947-92-7.
  • STUNKEN Marita, CARTWRIGHT Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Tufte, Edward R. Beautiful evidence. Cheshire : Graphics Press, 2006. ISBN 0-9613921-7-7.
  • TUFTE, Edward Rolf. Visual Literacy. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta multimediálních komunikací Studijní plán (Verze): Multimédia a design (1) Kategorie: Umění a užité umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta multimediálních komunikací Studijní plán (Verze): Multimédia a design (1) Kategorie: Umění a užité umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní