Předmět: Vizuální komunikace a vizuální gramotnost

« Zpět
Název předmětu Vizuální komunikace a vizuální gramotnost
Kód předmětu KAGD/D1VKG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Noga Pavel, prof. Mgr. A. ArtD.
Obsah předmětu
- zaměření na současné tendence oboru, - otázky vlivu technologického a softwarového vývoje na tvůrčí postupy a seberealizaci designéra, - základní parametry a definice vizuální komunikace - otázka vizuální gramotnosti - osobnosti: Otto Neurath, Henry Dreyfuss, Gerd Arntz, Ladislav Sutnar, Charles Bliss, Miroslav Klivar, Otl Aicher, Ladislav Kessner, Tufte, Mc Luhan, Elkins atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost teorie vizuálních komunikací a schopnost začlenit ji do struktury dizertační práce.
Znalost teorie vizuálních komunikací a schopnost začlenit ji do struktury dizertační práce.
Výsledky učení
- student umí vyjmenovat, co všechno je vizuální komunikace - student umí vysvětlit, jak funguje písmo a infografika ve veřejném prostoru - student dokáže popsat, na jakém principu funguje dynamická i statická vizuální identita - student vysvětlí princip čitelnosti a pochopitelnosti obrazových symbolů - student chápe rozdíly v druzích i typech písma s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
- student umí vyjmenovat, co všechno je vizuální komunikace - student umí vysvětlit, jak funguje písmo a infografika ve veřejném prostoru - student dokáže popsat, na jakém principu funguje dynamická i statická vizuální identita - student vysvětlí princip čitelnosti a pochopitelnosti obrazových symbolů - student chápe rozdíly v druzích i typech písma s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
Odborné dovednosti
- student zaujímá kritická stanoviska a formuluje teoretické koncepty pro realizaci projektů z oblasti vizuální komunikace - student dokáže analyzovat stávající vizuální identity kulturních institucí nebo akcí - student umí vytvořit zadání grafikovi pro práci na vizuální identitě - student rozlišuje obrazové symboly podle čitelnosti a pochopitelnosti - student si umí vybrat písmo podle druhu nebo typu s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
- student zaujímá kritická stanoviska a formuluje teoretické koncepty pro realizaci projektů z oblasti vizuální komunikace - student dokáže analyzovat stávající vizuální identity kulturních institucí nebo akcí - student umí vytvořit zadání grafikovi pro práci na vizuální identitě - student rozlišuje obrazové symboly podle čitelnosti a pochopitelnosti - student si umí vybrat písmo podle druhu nebo typu s ohledem na jejich využití ve vizuální komunikaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofic, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
  • Bergström, Bo. Essentials of visual communication. London : Laurence King, 2008. ISBN 978-1-85669-577-0.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Jacques Aumont. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
  • KESSNER, Ladislav, ml. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
  • KESSNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H+H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
  • KRESS, Gunter. Literacy in the New Media Age. New York: Routledge, 2003.
  • McLUHAN, Marshall. Člověk, media a elektronická kultura. Brno Jota, 2008. ISBN 978-80-7217-128-6.
  • Meško, Dušan. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
  • Postman, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha : Mladá fronta, 1999.
  • POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0747-2.
  • SCRUTON, Roger. Estetické porozumění. Eseje o filozofii, umění a kultuře. Brno: Barrister+Principal, 2005. ISBN 80-85947-92-7.
  • STUNKEN Marita, CARTWRIGHT Lisa. Studia vizuální kultury. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Tufte, Edward R. Beautiful evidence. Cheshire : Graphics Press, 2006. ISBN 0-9613921-7-7.
  • TUFTE, Edward Rolf. Visual Literacy. New York: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr