Vyučující
|
-
Zuzaňáková Martina, Mgr.
-
Psotková Sabina, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Design šperku v severských zemích (30.-70. léta). Alvar Alto. 2. Šperky původních obyvatel Afriky a Ameriky. Primitivismus jako inspirační zdroj. 3. Šperk po roce 1945, různá východiska. Fenomén bižuterie. 4. Známé zlatnické domy a jejich produkce (Cartier, Fabergé, Buccellati, Georg Jensen, Bulgari, Van Cleef & Arpels, Tiffany & Co. Šperk mezi designem a objektem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 46 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Schopnost reagovat bezprostředně za zadané téma. |
Schopnost reagovat bezprostředně za zadané téma. |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textů a obrazů. |
Analýza textů a obrazů. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat klíčové pojmy tvořící teoretický základ pro vypracování úkolu. |
Definovat klíčové pojmy tvořící teoretický základ pro vypracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu použitých technologií a materiálů využitých pro zpracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu použitých technologií a materiálů využitých pro zpracování úkolu. |
Popsat metody použité při zpracování úkolu. |
Popsat metody použité při zpracování úkolu. |
Zdůvodnit volbu způsobu vizualizace. |
Zdůvodnit volbu způsobu vizualizace. |
Vyjmenovat etické otázky pojící se s řešením. |
Vyjmenovat etické otázky pojící se s řešením. |
Odborné dovednosti |
---|
Identifikovat problém. |
Identifikovat problém. |
Analyzovat stávající stav řešené problematiky. |
Analyzovat stávající stav řešené problematiky. |
Navrhnout alternativy / možností řešení. |
Navrhnout alternativy / možností řešení. |
Vyhodnotit navržené možnosti - vybrat optimální řešení. |
Vyhodnotit navržené možnosti - vybrat optimální řešení. |
Realizovat návrh / model resp. prototyp a prezentovat projekt. |
Realizovat návrh / model resp. prototyp a prezentovat projekt. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
Eco, Umberto. Dějiny Krásy. Argo, 2005.
-
FRONEK, Jiří, VLČKOVÁ, Lucie a Radim VONDRÁČEK. ed. Secese ? vitální umění 1900: ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. 2013.
-
JOKELOVÁ, Sylvia. Dejiny šperku od priemyselnej revolúcie po súčasnosť. Bratislava. 2005.
-
Křížová, Alena. Ornament - oděv - šperk : archaické projevy materiální kultury. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4963-5.
-
Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Praha, 2002.
-
KŘÍŽOVÁ, Alena. Šperk od antiky po současnost. Praha: NLN, 2015. ISBN 978-80-7422-311-2.
-
KYBALOVÁ, Ludmila. Doba turnýry a secese. Praha: NLN, 2006. ISBN 80-7106-148-4.
-
KYBALOVÁ, Ludmila. Od empíru k druhému rokoku. Praha: NLN, 2004. ISBN 80-7106-147-6.
-
KYBALOVÁ, Ludmila. Starověk. Praha: NLN, 1998. ISBN 80-7106-145-X.
-
KYBALOVÁ, Ludmila. Středověk. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-146-8.
-
SYNDRAM, Dirk. Juwelenkunst des Barock: Johann Melchior Dinglinger im grünen Gewölbe. München: Hirmer Verlag. 2008.
-
ŠLANCAROVÁ, Věra. Středověký šperk: Archeologické nálezy z jižní Moravy. 2018.
|