Předmět: Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 1

« Zpět
Název předmětu Audiovizuální praktika Režie a scenáristika 1
Kód předmětu KAAV/AV1RS
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubeček Tomáš, MgA.
  • Velič Martin, MgA. ArtD.
Obsah předmětu
Scenáristický seminář vede studenty k výsledné samostatné tvůrčí práci na scénáři a postupně je seznamuje s: - Základy psaní scénáře, nápad, téma, obecně vyjádřená představa, hlavní myšlenka, nosný problém. - Postup práce v rámci literární přípravy AV díla: jak přistupovat ke scénáři: nápad, námět. - Scéna, sekvence, sdělení a styl - Konvenční narativní struktura. Stavba příběhu. - Linie událostí, linie vztahů. - Postava a její vývoj. - Dramaturgie audiovizuálního. V oblasti režie se výuka zaměřuje na zvládnutí základních principů režie: - Sestavení filmového štábu. - Přístup ke scénáři, dramaturgie. - Vytvoření technického scénáře. - Napsání synopse. - Práce s hercem. Student si znalosti procvičí při naplňování dílčích úkolů zaměřených na jednotlivá témata a při napsání a realizaci scénáře klauzurního cvičení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza uměleckého díla
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
V oblasti scenáristiky:
V oblasti scenáristiky:
- definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém
- definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém
- vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem
- vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře
- charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu
- ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu
- najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje
- definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla
- zná principy dramaturgie audiovizuálního díla
V oblasti režie:
V oblasti režie:
- definuje role složek filmového štábu
- definuje role složek filmového štábu
- najde přístup ke scénáři
- najde přístup ke scénáři
- vysvětlí pravidla dramaturgie
- vysvětlí pravidla dramaturgie
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře
- vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse
- definuje pravidla tvorby k napsání synopse
- vysvětlí způsoby práce s hercem
- vysvětlí způsoby práce s hercem
Odborné dovednosti
V oblasti scenáristiky:
V oblasti scenáristiky:
- umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu
- umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu
- umí napsat soudržný námět
- umí napsat soudržný námět
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat
- stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu
- zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře
- vystaví konvenční narativní strukturu scénáře
V oblasti režie:
V oblasti režie:
- umí si sestavit funkční štáb se základními složkami
- umí si sestavit funkční štáb se základními složkami
- zvolí si správný přístup ke scénáři
- zvolí si správný přístup ke scénáři
- identifikuje strukturu látky, její gradaci
- identifikuje strukturu látky, její gradaci
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři
- v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři
- zvolí si vhodné herecké obsazení
- zvolí si vhodné herecké obsazení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza textu
Analýza textu
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozhovor
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Doporučená literatura
  • ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
  • Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
  • Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
  • Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
  • Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr