Předmět: Současný hraný film 2

« Zpět
Název předmětu Současný hraný film 2
Kód předmětu KAAT/SHRF2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gregor Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Žánrové mutace: sci-fi, fantasy, superhrdina - World-building a design produkce, hybridní žánry (např. sci-fi a rodinné drama), kultura fanoušků (Comic-Con, pre-vizualizace), etické otázky AI a deep-fake herectví 2. Nový realismus a sociálně-historické drama - Historický revisionismus vs. faktická přesnost, herecké metody po roce 2000 (intimní realismus), etika rekonstrukcí skutečných událostí, regionální trauma-narativy (Balkán, Střední Evropa) 3. Streamovací studia jako noví hráči - Vertikální integrace produkce a distribuce, algoritmická logika kurátorství a data-driven green-light, dopad na kina (day-and-date model, exkluzivní distribuční okna), odborové spory (WGA & SAG-AFTRA 2023) 4. Diverzita, gender a reprezentace - Intersekcionální analýza postav, genderová parita na festivalech (pledges 50/50), role intimacy koordinátorů a etické standardy natáčení, ekonomika "female-gaze" filmů v Hollywoodu i Evropě 5. Budoucnost filmu: AI, XR a udržitelnost - Generativní AI v pre-vizu, scénáři a postprodukci, virtuální produkční studia (ILM StageCraft, Dark Bay), ESG kritéria a uhlíková stopa natáčení, interaktivní formáty a gamifikace vyprávění

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientace ve vývoji kinematografie.
Orientace ve vývoji kinematografie.
Odborné dovednosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit charakteristické rysy probíraných tvůrců
rozlišit charakteristické rysy probíraných tvůrců
charakterizovat žánry a jejich prvky
charakterizovat žánry a jejich prvky
vyjmenovat možná reprezentativní díla k probíraným dekádám
vyjmenovat možná reprezentativní díla k probíraným dekádám
vyjmenovat možné reprezentativní tvůrce k probíraným dekádám
vyjmenovat možné reprezentativní tvůrce k probíraným dekádám
orientovat se v základních představitelích kinematografie
orientovat se v základních představitelích kinematografie
Odborné dovednosti
vytvořit vlastní argumentaci
vytvořit vlastní argumentaci
analyzovat vybraná díla
analyzovat vybraná díla
kriticky vnímat audiovizuální dílo
kriticky vnímat audiovizuální dílo
analyzovat rukopis tvůrce
zapojit se do diskuze nad dílem
zapojit se do diskuze nad dílem
analyzovat rukopis tvůrce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Analýza uměleckého díla
Přednášení
Hodnotící metody
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
  • Bordwell, David a Kristin Thopson. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Corner, John. Critical ideas in television studies. Oxford: Clarendon Press, 1999. ISBN 0-19-874220-7.
  • KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Akropolis, 2016. ISBN 9788074701467.
  • LEWIS, John. Looking past the screen: case studies in American film history and method. Durham: Duke University Press, 2007. ISBN 978-0-8223-3821-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr