Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Žánrové mutace: sci-fi, fantasy, superhrdina - World-building a design produkce, hybridní žánry (např. sci-fi a rodinné drama), kultura fanoušků (Comic-Con, pre-vizualizace), etické otázky AI a deep-fake herectví 2. Nový realismus a sociálně-historické drama - Historický revisionismus vs. faktická přesnost, herecké metody po roce 2000 (intimní realismus), etika rekonstrukcí skutečných událostí, regionální trauma-narativy (Balkán, Střední Evropa) 3. Streamovací studia jako noví hráči - Vertikální integrace produkce a distribuce, algoritmická logika kurátorství a data-driven green-light, dopad na kina (day-and-date model, exkluzivní distribuční okna), odborové spory (WGA & SAG-AFTRA 2023) 4. Diverzita, gender a reprezentace - Intersekcionální analýza postav, genderová parita na festivalech (pledges 50/50), role intimacy koordinátorů a etické standardy natáčení, ekonomika "female-gaze" filmů v Hollywoodu i Evropě 5. Budoucnost filmu: AI, XR a udržitelnost - Generativní AI v pre-vizu, scénáři a postprodukci, virtuální produkční studia (ILM StageCraft, Dark Bay), ESG kritéria a uhlíková stopa natáčení, interaktivní formáty a gamifikace vyprávění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace ve vývoji kinematografie. |
Orientace ve vývoji kinematografie. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit charakteristické rysy probíraných tvůrců |
rozlišit charakteristické rysy probíraných tvůrců |
charakterizovat žánry a jejich prvky |
charakterizovat žánry a jejich prvky |
vyjmenovat možná reprezentativní díla k probíraným dekádám |
vyjmenovat možná reprezentativní díla k probíraným dekádám |
vyjmenovat možné reprezentativní tvůrce k probíraným dekádám |
vyjmenovat možné reprezentativní tvůrce k probíraným dekádám |
orientovat se v základních představitelích kinematografie |
orientovat se v základních představitelích kinematografie |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit vlastní argumentaci |
vytvořit vlastní argumentaci |
analyzovat vybraná díla |
analyzovat vybraná díla |
kriticky vnímat audiovizuální dílo |
kriticky vnímat audiovizuální dílo |
analyzovat rukopis tvůrce |
zapojit se do diskuze nad dílem |
zapojit se do diskuze nad dílem |
analyzovat rukopis tvůrce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Analýza uměleckého díla |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
-
Bordwell, David a Kristin Thopson. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Corner, John. Critical ideas in television studies. Oxford: Clarendon Press, 1999. ISBN 0-19-874220-7.
-
KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Akropolis, 2016. ISBN 9788074701467.
-
LEWIS, John. Looking past the screen: case studies in American film history and method. Durham: Duke University Press, 2007. ISBN 978-0-8223-3821-5.
|