Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Od námětu ke scénáři - výběr tématu, hledání osobního hlasu, rozpoznání silného námětu 2. Styl a žánr - rozlišení autorského přístupu, žánrové strategie a jejich subverze 3. Dialog, vnitřní monolog a vizuální narace - "ukázat vs. říct", minimalistické dialogy, obraz jako nositel významu 4. Kolektivní dramaturgie - zpětná vazba, práce s dramaturgem, týmová analýza 5. Prezentace projektů - pitching, čtení úryvků, diskuse a analytická reflexe ve skupině
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní narativní modely a struktury filmového vyprávění |
znát základní narativní modely a struktury filmového vyprávění |
rozlišovat typy postav a jejich dramaturgické funkce |
rozlišovat typy postav a jejich dramaturgické funkce |
chápat význam perspektivy, času a prostoru v konstrukci příběhu |
chápat význam perspektivy, času a prostoru v konstrukci příběhu |
orientovat se v experimentálních narativních formách a jejich principech |
orientovat se v experimentálních narativních formách a jejich principech |
porozumět vztahu mezi tématem, stylem a žánrem v autorské tvorbě |
porozumět vztahu mezi tématem, stylem a žánrem v autorské tvorbě |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout a rozpracovat původní námět do scénáristické podoby |
navrhnout a rozpracovat původní námět do scénáristické podoby |
vytvořit komplexní postavu s motivací, konfliktem a vývojem |
vytvořit komplexní postavu s motivací, konfliktem a vývojem |
aplikovat různé časové struktury a perspektivy ve scénáři |
aplikovat různé časové struktury a perspektivy ve scénáři |
analyzovat a reflektovat dramaturgickou strukturu vlastního i cizího díla |
analyzovat a reflektovat dramaturgickou strukturu vlastního i cizího díla |
prezentovat a obhájit svůj projekt v rámci odborné diskuze |
prezentovat a obhájit svůj projekt v rámci odborné diskuze |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Týmová práce |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Bordwell, David a Kristin Thopson. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Chatman, Seymour Benjamin. Story and discourse : narrative structure in fiction and film. 1st pub. Ithaca ; London : Cornell University Press, 1978. ISBN 0-8014-9186-X.
-
Mišíková, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci : o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. 1. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
-
NOVOTNÝ, D. J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
-
VOGLER, Christopher. Scenáristova cesta. AMU Praha, 2023. ISBN 978-80-7331-623-5.
|