|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je příběh? Struktura, syžet a fabule, klasické narativní modely (Aristotelés, tříaktová struktura, Freytagova pyramida) 2. Dramaturgie postavy - motivace, cíl, konflikt, proměna; práce s antihrdinou a kolektivní postavou 3. Perspektiva a čas - narativní hlas, nechronologické vyprávění, subjektivní narace 4. Prostor ve vyprávění - význam místa, topografie, prostředí jako dramatická složka 5. Experimentální formy - fragmentace, narativní rámce, práce s tichem, absencí děje nebo klasického konfliktu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát základní narativní modely a struktury filmového vyprávění |
| znát základní narativní modely a struktury filmového vyprávění |
| rozlišovat typy postav a jejich dramaturgické funkce |
| rozlišovat typy postav a jejich dramaturgické funkce |
| chápat význam perspektivy, času a prostoru v konstrukci příběhu |
| chápat význam perspektivy, času a prostoru v konstrukci příběhu |
| orientovat se v experimentálních narativních formách a jejich principech |
| orientovat se v experimentálních narativních formách a jejich principech |
| porozumět vztahu mezi tématem, stylem a žánrem v autorské tvorbě |
| porozumět vztahu mezi tématem, stylem a žánrem v autorské tvorbě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout a rozpracovat původní námět do scénáristické podoby |
| navrhnout a rozpracovat původní námět do scénáristické podoby |
| vytvořit komplexní postavu s motivací, konfliktem a vývojem |
| vytvořit komplexní postavu s motivací, konfliktem a vývojem |
| aplikovat různé časové struktury a perspektivy ve scénáři |
| aplikovat různé časové struktury a perspektivy ve scénáři |
| analyzovat a reflektovat dramaturgickou strukturu vlastního i cizího díla |
| analyzovat a reflektovat dramaturgickou strukturu vlastního i cizího díla |
| prezentovat a obhájit svůj projekt v rámci odborné diskuze |
| prezentovat a obhájit svůj projekt v rámci odborné diskuze |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
|
Doporučená literatura
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Bordwell, David a Kristin Thopson. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Chatman, Seymour Benjamin. Story and discourse : narrative structure in fiction and film. 1st pub. Ithaca ; London : Cornell University Press, 1978. ISBN 0-8014-9186-X.
-
NOVOTNÝ, D. J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
-
VOGLER, Christopher. Scenáristova cesta. AMU Praha, 2023. ISBN 978-80-7331-623-5.
|