Předmět: Dějiny výtvarného umění 3

« Zpět
Název předmětu Dějiny výtvarného umění 3
Kód předmětu KAAT/AN3DV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slivka Ondrej, prof. ak. mal. ArtD.
Obsah předmětu
1. Manierismus. Užité umění období renesance. 2. Baroko v Itálii, Španělsku a Francii. 3. Konfesionální vliv na umění v Německu, Holandsku a Anglii. 4. Barok ve střední a východní Evropě. 5. Rokoko. Užité umění v období baroka a rokoka. 6. Umění říší dalekého východu. 7. Klasicismus v sochařství, v malířství, architekture a užitém umění. 8. Anglická malba v 18. a 19. století. 9. Německý romantismus. 10. Francouzský romantismus, realismus a barbizonská škola. 11. Impresionismus. 12. Neoimpresionismuz. 13. Postimpresionismus. 14. Česká krajinomalba 19. století. Rodina Mánesů. Český romantismus a realismus. 15. Příběhy stavby Národního divadla a jeho výtvarníků. 16. Generace 90. let a SVÚ Mánes. Sochař Josef Václav Myslbek. 17. Umění 18. a 19. století na území dnešního Slovenska.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Analýza uměleckého díla
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury.
Předpokládá se základní znalost z předmětů dějepis, filozofie, dále všeobecný přehled v tématech dějin umění a dějin architektury.
Mít základní znalosti o hlavních světových náboženstvích a jejich mýtech.
Mít základní znalosti o hlavních světových náboženstvích a jejich mýtech.
Student umí rozeznat základní výtvarné techniky.
Student umí rozeznat základní výtvarné techniky.
Mít orientaci v základním pojmosloví z výtvarného umění.
Mít orientaci v základním pojmosloví z výtvarného umění.
Odborné dovednosti
Odpozorovat kompoziční principy.
Odpozorovat kompoziční principy.
Orientovat se v základních výtvarných technikách.
Orientovat se v základních výtvarných technikách.
Určit, jaký způsob osvětlení použil autor v daném obraze.
Určit, jaký způsob osvětlení použil autor v daném obraze.
Mít cit pro expresivitu díla.
Mít cit pro expresivitu díla.
Mít empatické cítění a smysl pro humor.
Mít empatické cítění a smysl pro humor.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student má hlubší znalosti o uměleckých dílech daného období.
Student má hlubší znalosti o uměleckých dílech daného období.
Má hlubší znalosti o jednotlivých klíčových umělecko-historických témat.
Má hlubší znalosti o jednotlivých klíčových umělecko-historických témat.
Má rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení.
Má rovněž schopnost umělecko-historické analýzy a kritického myšlení.
Student (studentka) umí jmenovat nejvýznamnější výtvarníky daného období.
Student (studentka) umí jmenovat nejvýznamnější výtvarníky daného období.
Student umí charakterizovat užité umění probíraného období.
Student umí charakterizovat užité umění probíraného období.
Odborné dovednosti
Poutavě vyprávět příběhy umění období od konce 16. století až do začátku 19. století.
Poutavě vyprávět příběhy umění období od konce 16. století až do začátku 19. století.
Navrhnout mizanscénu s prvky užitého umění daného období.
Navrhnout mizanscénu s prvky užitého umění daného období.
Tvořivě se inspirovat dobovými prvky umění pro současnou tvorbu.
Tvořivě se inspirovat dobovými prvky umění pro současnou tvorbu.
Dokáže využít dobové písmo a typografii v současné titulkové tvorbě.
Dokáže využít dobové písmo a typografii v současné titulkové tvorbě.
Naučí se prezentovat své argumenty.
Naučí se prezentovat své argumenty.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Exkurze
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • ? Orlíková, J., Hlaváčková, M. Antonín Slavíček 1870-1910. Praha, 2004. ISBN 8086010740.
  • Blažíčková-Horová N.(ed.). České malířství 19. století, katalog stálé expozice Sbírky umění 19. století. Praha, 1998.
  • Coxová Barbara a kolektiv. Ve jménu Módy, Ilustrované dějiny bizarnosti a krásy. Mladá fronta, Praha, 2013. ISBN 978-80-204-2928-5.
  • Elizabeth Lundayová. Tajné životy slavných umělců. Praha, 2010. ISBN 978-80-242-2637-8.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
  • Hollingsworthová Mary. Umenie v dejinách človeka. Obzor, Bratislava, 1994. ISBN 80-215-0277-0.
  • Kybalová Ludmila. Dějiny odívání, Doba turnýry a secese. Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2006.
  • Lodwick Marcus. Obrazy rozprávajú. Bratislava, 2003. ISBN 80-06-01274-1.
  • Ludmila Kybalová. Dějiny odívání: Od empíru k druhému rokoku. Praha, 2004. ISBN 80-7106-147-6.
  • Luigi Contadino. Skvosty českého umění. Olomouc, 2009. ISBN 978-80-7346-097-6.
  • Pijoan, J. Dějiny umění 7 - 8. Praha, 1999.
  • Pijoán José. Dějiny umění 11. Ikar Bratislava, 2000. ISBN 80-7118-916-2.
  • Prahl R. Praha kolem 1800. Praha, 2002.
  • Royt, J. Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. . Praha. ISBN 8071846627.
  • Syrový, B. Architektura. Svědectví dob. Praha, 1974.
  • Volavka V. České malířství a sochařství 19.století. Praha, 1968.
  • Zatloukal, O. Příběhy z dlouhého století : architektura let 1750 - 1918 na Moravě a ve Slezsku. Olomouc : Muzeum umění Olomouc, 2002. ISBN 80-85227-49-5.
  • Zuzana Bartošová a kol. Umenie na Slovensku, stručné dejiny obrazov. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-8085-435-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr