Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
-Přístupy k duševním problémům a duševním chorobám v dějinách lidstva. -Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. Principy a přínosy dynamické diagnostiky. -Etické otázky související s procesem pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu. činnosti. Hranice profesí při realizaci činností pedagogicko-psychologického charakteru. -Základní informace o psychometrických vlastnostech testovacích metod. -Pedagogicko-psychologická diagnostika v oblastech školní zralosti. -Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. -Pedagogicko-psychologická diagnostika kognitivních stylů a motivace žáků. -Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých. -Projektivní principy a jejich využití v diagnostice a výzkumu. -Etnografie ve školním prostředí. Pražská skupina školního etnografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
-různé přístupy ke sběru dat v prostředí školy |
-relevantní teorie vědeckého bádání a současná vědecká paradigmata |
-různé principy analýzy získaných dat |
-principy dynamické diagnostiky a limity jejího využití |
-hranice profesí při realizaci aktivit pedagogicko-psychologického charakteru |
Odborné dovednosti |
---|
-zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku |
-zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření |
-vybírá vhodné metodologické postupy vzhledem k cíli aj. |
-navrhuje adekvátní design výzkumu či diagnostický postup |
-rozpozná limity a omezení zvolených metod |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Pozorování |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Beach, D., Bagley, C., Marques da Silva, S. The Wiley Handbook of Etnography of Education. Oxfor:Wiley-Blackwell. 2018.
-
Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. 2015.
-
Denglerová Denisa; Urbánek, Tomáš. Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. 2012.
-
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem. Praha: Portál. 2010.
-
Hunt, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál. 2016.
-
JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. 2018.
-
Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže.. Praha: Karolinum, 2008.
-
Mills, D., Morton, M. Etnography in Education. London: SAGE. 2013.
-
Miovský Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. 2018.
-
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. 2015.
-
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. 2013.
-
Šíp, R. Denglerová, D. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno MUNI Press. 2022.
-
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc UP. 2017.
-
Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer. 2016.
-
Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál. 2011.
|