Předmět: Výzkumné a diagnostické metody ve školním prostředí

« Zpět
Název předmětu Výzkumné a diagnostické metody ve školním prostředí
Kód předmětu FAI/AP8VM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
-Přístupy k duševním problémům a duševním chorobám v dějinách lidstva. -Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. Principy a přínosy dynamické diagnostiky. -Etické otázky související s procesem pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu. činnosti. Hranice profesí při realizaci činností pedagogicko-psychologického charakteru. -Základní informace o psychometrických vlastnostech testovacích metod. -Pedagogicko-psychologická diagnostika v oblastech školní zralosti. -Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. -Pedagogicko-psychologická diagnostika kognitivních stylů a motivace žáků. -Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých. -Projektivní principy a jejich využití v diagnostice a výzkumu. -Etnografie ve školním prostředí. Pražská skupina školního etnografie.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
-různé přístupy ke sběru dat v prostředí školy
-relevantní teorie vědeckého bádání a současná vědecká paradigmata
-různé principy analýzy získaných dat
-principy dynamické diagnostiky a limity jejího využití
-hranice profesí při realizaci aktivit pedagogicko-psychologického charakteru
Odborné dovednosti
-zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku
-zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření
-vybírá vhodné metodologické postupy vzhledem k cíli aj.
-navrhuje adekvátní design výzkumu či diagnostický postup
-rozpozná limity a omezení zvolených metod
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Grafické a výtvarné činnosti
Pozorování
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Beach, D., Bagley, C., Marques da Silva, S. The Wiley Handbook of Etnography of Education. Oxfor:Wiley-Blackwell. 2018.
  • Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. 2015.
  • Denglerová Denisa; Urbánek, Tomáš. Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. 2012.
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem. Praha: Portál. 2010.
  • Hunt, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál. 2016.
  • JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. 2018.
  • Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže.. Praha: Karolinum, 2008.
  • Mills, D., Morton, M. Etnography in Education. London: SAGE. 2013.
  • Miovský Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. 2018.
  • Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. 2015.
  • Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. 2013.
  • Šíp, R. Denglerová, D. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno MUNI Press. 2022.
  • ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc UP. 2017.
  • Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer. 2016.
  • Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr