Předmět: Školní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Školní pedagogika
Kód předmětu FAI/AP7SP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vařachová Jana, Mgr.
  • Kolumber Tereza, Mgr.
Obsah předmětu
1. Školský systém, škola, školní vzdělávání. 2. Škola jako instituce, organizace, pospolitost. 3. Úlohy a funkce školy ve společnosti. 4. Aktéři školního vzdělávání. 5. Kurikulum jako cílově-obsahový program školy. 6. Kurikulum jako prostředek rozvoje školy. 7. Formy existence kurikula a kurikulární procesy. 8. Vyučování a učení. 9. Učivo a učební úlohy. 10. Plánování, realizace a reflexe výuky. 11. Výzkum školního vzdělávání jako nejvyšší forma profesní reflexe školního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky
popsat principy tvorby kurikula
vysvětlit funkce školy jako instituce
definovat nové přístupy ve školním vzdělávání
specifikovat učitelskou profesi
Odborné dovednosti
diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy
analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání
naplánovat výukovou jednotku
reflektovat plán výukové jednotky
argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Přednášení
Odborné dovednosti
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Analýza edukačního materiálu
Didaktický test
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Janíková, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno : Paido : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr