Předmět: Psychologie pro učitele

« Zpět
Název předmětu Psychologie pro učitele
Kód předmětu FAI/AP7PU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vařachová Jana, Mgr.
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. Klasické a moderní vývojové teorie. Prenatální vývoj. Kojenecký věk. Batolecí věk. Předškolní věk. Mladší školní věk a pubescence. Starší školní věk a adolescence. Mladá dospělost. Střední dospělost. Pozdní dospělost. Dlouhověkost, umírání a smrt. Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje, existenciální témata Shrnutí a opakování učiva.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
Student interpretuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi
Odborné dovednosti
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudovaného příspěvku z recenzovaného českého časopisu
Student identifikuje vývojové období na základě předložených charakteristik
Na konkrétních příkladech student ukazuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto projevů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Známkou
Doporučená literatura
  • Balcar,K. Úvod do studia osobnosti. Praha : SPN, 1983.
  • Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.
  • Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 8085866153.
  • Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1995. ISBN 8020005250.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 8020006893.
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno : Barrister and Principal, 2002. ISBN 80-85947-81-1.
  • Sokol, J. Člověk jako osoba. Praha : Institut základů vzdělanosti, 2000.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. 2015.
  • Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
  • Vágnerová, M. Úvod do psychologie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-421-7.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr