Vyučující
|
-
Vařachová Jana, Mgr.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. Klasické a moderní vývojové teorie. Prenatální vývoj. Kojenecký věk. Batolecí věk. Předškolní věk. Mladší školní věk a pubescence. Starší školní věk a adolescence. Mladá dospělost. Střední dospělost. Pozdní dospělost. Dlouhověkost, umírání a smrt. Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje, existenciální témata Shrnutí a opakování učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
Student interpretuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi |
Odborné dovednosti |
---|
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudovaného příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
Student identifikuje vývojové období na základě předložených charakteristik |
Na konkrétních příkladech student ukazuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto projevů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Balcar,K. Úvod do studia osobnosti. Praha : SPN, 1983.
-
Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.
-
Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.
-
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 8085866153.
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1995. ISBN 8020005250.
-
Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 8020006893.
-
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno : Barrister and Principal, 2002. ISBN 80-85947-81-1.
-
Sokol, J. Člověk jako osoba. Praha : Institut základů vzdělanosti, 2000.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. 2015.
-
Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
-
Vágnerová, M. Úvod do psychologie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-421-7.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|