|
Vyučující
|
-
Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova předmětu: 1. Individuální versus sociální pedagogika? Idealisticko-filozofické a biologicko-evoluční zdůvodnění sociální pedagogiky jako obecné výchovné teorie: otevření otázky po epistemologické, hodnotové a občansko-politické dimenzi sociální pedagogiky (Mager, Natorp, Bergemann, Ortega, Radlinská). 2. Sociální pedagogika jako teorie a praxe životní pomoci dětem a mladým lidem: Zformování holistického paradigmatu sociálně výchovné práce (Pestalozzi, Bosco, Bäumerová, Nohl, Böhnisch, Specht, Eichsteller, Holthoff). 3. Kritické paradigma sociální pedagogiky, lidská práva a sociální pedagogika: Od reaktivního modelu sociální pedagogiky ke kritické hermeneutice, pedagogice osvobození a orientaci na životní situace - (Mollenhauer, Freire, Thiersch, Schugurensky, Hämäläinen, Specht, Böhnisch). 4. Reflektivní, transverzální a interdisciplinární dimenze sociální pedagogiky; problém multiparadigmatičnosti a hledání společného jádra (Nohl, Thiersch, Hämäläinen, Caride, Úcar, Marynowicz-Hetka). 5. Vývoj vztahů sociální pedagogiky a sociální práce (Baumerová, Nohl, Mollenhauer, Bohnisch, Thiersh, Papenkort), přebírání sociálně pedagogického přístupu v současné sociální práci (Německo - Mollenhauer, Bohnisch, Thiersch; Finsko - Hamalainen; Rusko - Romm; Velká Británie - Petrie, Morgan; ČR - Navrátil & Navrátilová; Polsko - Marynowicz-Hetka).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student zná: různá teoretická pojetí sociální pedagogiky, současné trendy při výzkumu sociální pedagogiky, soudobé diskuse o vazbě sociální pedagogiky a sociální práce, klíčové koncepty a teorie z oblasti sociální pedagogiky, |
| Student zná: různá teoretická pojetí sociální pedagogiky, současné trendy při výzkumu sociální pedagogiky, soudobé diskuse o vazbě sociální pedagogiky a sociální práce, klíčové koncepty a teorie z oblasti sociální pedagogiky, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student umí: orientovat se současných teoretických přístupech sociální pedagogiky, zvolit vhodnou přístup ze sociální pedagogiky pro účely svého dizertačního výzkumu, kriticky zhodnotit heuritistické přednosti a limity jednotlivých sociálně pedagogických přístupů, rozumět předpokladům jednotlivých teorií, dekonstruovat jednotlivé teorie na dílčí součásti: pojmy, koncepce, vztahy a mechanismy. |
| Student umí: orientovat se současných teoretických přístupech sociální pedagogiky, zvolit vhodnou přístup ze sociální pedagogiky pro účely svého dizertačního výzkumu, kriticky zhodnotit heuritistické přednosti a limity jednotlivých sociálně pedagogických přístupů, rozumět předpokladům jednotlivých teorií, dekonstruovat jednotlivé teorie na dílčí součásti: pojmy, koncepce, vztahy a mechanismy. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Hämäläinen J (2015) Defining social pedagogy: historical, theoretical and practical considerations. British Journal of Social Work 45, 3, 1022?1038. .
-
Charfe, L. & Gardner, A. (2019). Social pedagogy and social work. London: SAGE. .
-
Kornbeck, J., & Rosendal Jensen, N. (2009). The diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy, Vol. VII (169?189). Bremen: Europäischer Hochchulverlag. .
-
Petrie, P. (2013). Social Pedagogy in the UK: Gaining a firm foothold? Education Policy Analysis Archives [online]. 21(37) [cit. 2007-06-13]. Dostupné z: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1339. .
-
Lorenzová, J. Sociální pedagogika. Věda, praxe a profese v souvislostech. Praha: VŠCHT. 2024.
|