Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu CV/DSOCP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova předmětu: 1. Individuální versus sociální pedagogika? Idealisticko-filozofické a biologicko-evoluční zdůvodnění sociální pedagogiky jako obecné výchovné teorie: otevření otázky po epistemologické, hodnotové a občansko-politické dimenzi sociální pedagogiky (Mager, Natorp, Bergemann, Ortega, Radlinská). 2. Sociální pedagogika jako teorie a praxe životní pomoci dětem a mladým lidem: Zformování holistického paradigmatu sociálně výchovné práce (Pestalozzi, Bosco, Bäumerová, Nohl, Böhnisch, Specht, Eichsteller, Holthoff). 3. Kritické paradigma sociální pedagogiky, lidská práva a sociální pedagogika: Od reaktivního modelu sociální pedagogiky ke kritické hermeneutice, pedagogice osvobození a orientaci na životní situace - (Mollenhauer, Freire, Thiersch, Schugurensky, Hämäläinen, Specht, Böhnisch). 4. Reflektivní, transverzální a interdisciplinární dimenze sociální pedagogiky; problém multiparadigmatičnosti a hledání společného jádra (Nohl, Thiersch, Hämäläinen, Caride, Úcar, Marynowicz-Hetka). 5. Vývoj vztahů sociální pedagogiky a sociální práce (Baumerová, Nohl, Mollenhauer, Bohnisch, Thiersh, Papenkort), přebírání sociálně pedagogického přístupu v současné sociální práci (Německo - Mollenhauer, Bohnisch, Thiersch; Finsko - Hamalainen; Rusko - Romm; Velká Británie - Petrie, Morgan; ČR - Navrátil & Navrátilová; Polsko - Marynowicz-Hetka).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná: různá teoretická pojetí sociální pedagogiky, současné trendy při výzkumu sociální pedagogiky, soudobé diskuse o vazbě sociální pedagogiky a sociální práce, klíčové koncepty a teorie z oblasti sociální pedagogiky,
Student zná: různá teoretická pojetí sociální pedagogiky, současné trendy při výzkumu sociální pedagogiky, soudobé diskuse o vazbě sociální pedagogiky a sociální práce, klíčové koncepty a teorie z oblasti sociální pedagogiky,
Odborné dovednosti
Student umí: orientovat se současných teoretických přístupech sociální pedagogiky, zvolit vhodnou přístup ze sociální pedagogiky pro účely svého dizertačního výzkumu, kriticky zhodnotit heuritistické přednosti a limity jednotlivých sociálně pedagogických přístupů, rozumět předpokladům jednotlivých teorií, dekonstruovat jednotlivé teorie na dílčí součásti: pojmy, koncepce, vztahy a mechanismy.
Student umí: orientovat se současných teoretických přístupech sociální pedagogiky, zvolit vhodnou přístup ze sociální pedagogiky pro účely svého dizertačního výzkumu, kriticky zhodnotit heuritistické přednosti a limity jednotlivých sociálně pedagogických přístupů, rozumět předpokladům jednotlivých teorií, dekonstruovat jednotlivé teorie na dílčí součásti: pojmy, koncepce, vztahy a mechanismy.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Hämäläinen J (2015) Defining social pedagogy: historical, theoretical and practical considerations. British Journal of Social Work 45, 3, 1022?1038. .
  • Charfe, L. & Gardner, A. (2019). Social pedagogy and social work. London: SAGE. .
  • Kornbeck, J., & Rosendal Jensen, N. (2009). The diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy, Vol. VII (169?189). Bremen: Europäischer Hochchulverlag. .
  • Petrie, P. (2013). Social Pedagogy in the UK: Gaining a firm foothold? Education Policy Analysis Archives [online]. 21(37) [cit. 2007-06-13]. Dostupné z: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1339. .
  • Lorenzová, J. Sociální pedagogika. Věda, praxe a profese v souvislostech. Praha: VŠCHT. 2024.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr