Předmět: Pedagogická věda v transdisciplinárních souvislostech

« Zpět
Název předmětu Pedagogická věda v transdisciplinárních souvislostech
Kód předmětu CV/DPEVT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
  • Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy 1. Transdisciplinarita jako princip řešení pedagogického problému - pedagogika a příbuzné disciplíny. 2. Vznik pedagogické vědy v kontextu utváření povinné školní docházky. 3. Transmisivní charakter pedagogiky jako důsledek raně moderního pojetí poznání. 4. Konstruktivistický obrat v pedagogice - přímá instrukce vs. konstruktivistická instrukce. 5. Narůstající význam prostředí v pedagogických teoriích. 6. Aktuální témata formující vývoj současné pedagogiky: (a) Inkluze a sociální nerovnosti ve vzdělávání; (b) experimentalistický objektivismus - interakce mezi jednajícím a prostředím; (c) sociální charakter kognice, vztah kognice a emocí - zrcadlové neurony, nové pojetí emocí a teorie vtělesněné kognice (embodied cognition).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná: podstatné teorie pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; důležité teorie příbuzných oborů (pedagogika, sociologie, psychologie, andragogika); principy analýzy situace a její artikulace do rozhodných tematických oblastí principy transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace.
Student zná: podstatné teorie pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; důležité teorie příbuzných oborů (pedagogika, sociologie, psychologie, andragogika); principy analýzy situace a její artikulace do rozhodných tematických oblastí principy transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace.
Odborné dovednosti
Student umí: analyzovat problematickou situaci a určit tematické oblasti k její následné teoretické artikulaci; odůvodnit výběr teoretických konceptů a teorií rozhodných pro detekované tematické oblasti; aplikovat tyto teorie způsobem, které umožní: (a) vystavět teoretický a výzkumný design řešení problematické situace; (b) na základě toho samostatně rozvíjet detekovaná témata; (c) a tak vybudovat konzistentní základ pro řešení problému.
Student umí: analyzovat problematickou situaci a určit tematické oblasti k její následné teoretické artikulaci; odůvodnit výběr teoretických konceptů a teorií rozhodných pro detekované tematické oblasti; aplikovat tyto teorie způsobem, které umožní: (a) vystavět teoretický a výzkumný design řešení problematické situace; (b) na základě toho samostatně rozvíjet detekovaná témata; (c) a tak vybudovat konzistentní základ pro řešení problému.
Vyučovací metody
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Kolokvium
Kolokvium
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Aubrey, K., & Riley, A. (2015). Understanding and Using Educational Theories. London: SAGE. .
  • Baraldi, C., & Corsi, G. (2016). Niklas Luhmann: Education as a Social System. New York: Springer. .
  • Barrett, L. F. (2022). Jak se tvoří emoce. Tajný život lidského mozku. Praha: LEDA. .
  • Bem, S. & de Jong, H. L. (2013). Theoretical Issues in Psychology: An Introduction. London: SAGE. .
  • Collins, R. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press. .
  • Fenwick, T. J., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. London: Routledge. .
  • Johnson, M. (2008). The Meaning of the Body. Aesthetics of Human Understanding. Chicago: Chicago University Press. .
  • Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. London: Routledge. .
  • Šíp, R. et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: Masarykova Univerzita. .
  • Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masarykova univerzita. .
  • Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici ? podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika 71(3), 403?427. .
  • Tobias, S. & Duffy, T. M. (eds.) (2009). Constructivist Instruction: Success or Fauilure? New York: Routledge. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr