|
Vyučující
|
-
Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
-
Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
-
Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy 1. Transdisciplinarita jako princip řešení pedagogického problému - pedagogika a příbuzné disciplíny. 2. Vznik pedagogické vědy v kontextu utváření povinné školní docházky. 3. Transmisivní charakter pedagogiky jako důsledek raně moderního pojetí poznání. 4. Konstruktivistický obrat v pedagogice - přímá instrukce vs. konstruktivistická instrukce. 5. Narůstající význam prostředí v pedagogických teoriích. 6. Aktuální témata formující vývoj současné pedagogiky: (a) Inkluze a sociální nerovnosti ve vzdělávání; (b) experimentalistický objektivismus - interakce mezi jednajícím a prostředím; (c) sociální charakter kognice, vztah kognice a emocí - zrcadlové neurony, nové pojetí emocí a teorie vtělesněné kognice (embodied cognition).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student zná: podstatné teorie pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; důležité teorie příbuzných oborů (pedagogika, sociologie, psychologie, andragogika); principy analýzy situace a její artikulace do rozhodných tematických oblastí principy transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace. |
| Student zná: podstatné teorie pedagogiky a jejich vzájemnou souvislost; důležité teorie příbuzných oborů (pedagogika, sociologie, psychologie, andragogika); principy analýzy situace a její artikulace do rozhodných tematických oblastí principy transdisciplinárního přístupu k řešení pedagogické situace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student umí: analyzovat problematickou situaci a určit tematické oblasti k její následné teoretické artikulaci; odůvodnit výběr teoretických konceptů a teorií rozhodných pro detekované tematické oblasti; aplikovat tyto teorie způsobem, které umožní: (a) vystavět teoretický a výzkumný design řešení problematické situace; (b) na základě toho samostatně rozvíjet detekovaná témata; (c) a tak vybudovat konzistentní základ pro řešení problému. |
| Student umí: analyzovat problematickou situaci a určit tematické oblasti k její následné teoretické artikulaci; odůvodnit výběr teoretických konceptů a teorií rozhodných pro detekované tematické oblasti; aplikovat tyto teorie způsobem, které umožní: (a) vystavět teoretický a výzkumný design řešení problematické situace; (b) na základě toho samostatně rozvíjet detekovaná témata; (c) a tak vybudovat konzistentní základ pro řešení problému. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Aubrey, K., & Riley, A. (2015). Understanding and Using Educational Theories. London: SAGE. .
-
Baraldi, C., & Corsi, G. (2016). Niklas Luhmann: Education as a Social System. New York: Springer. .
-
Barrett, L. F. (2022). Jak se tvoří emoce. Tajný život lidského mozku. Praha: LEDA. .
-
Bem, S. & de Jong, H. L. (2013). Theoretical Issues in Psychology: An Introduction. London: SAGE. .
-
Collins, R. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton: Princeton University Press. .
-
Fenwick, T. J., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. London: Routledge. .
-
Johnson, M. (2008). The Meaning of the Body. Aesthetics of Human Understanding. Chicago: Chicago University Press. .
-
Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. London: Routledge. .
-
Šíp, R. et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: Masarykova Univerzita. .
-
Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masarykova univerzita. .
-
Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici ? podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika 71(3), 403?427. .
-
Tobias, S. & Duffy, T. M. (eds.) (2009). Constructivist Instruction: Success or Fauilure? New York: Routledge. .
|