Předmět: Motivace a učení

« Zpět
Název předmětu Motivace a učení
Kód předmětu CV/DMOTI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení pojmu motivace (funkce motivace, intristická a extristická motivace, explicitní a implicitní motivy, obecná charakteristika procesu motivace). - Motivace a regulace psychické činnosti. - Vývoj motivačních systémů. - Vybrané přístupy a teorie motivace (psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie, teorie volní regulace jednání). - Fenomény lidského chování a jejich vztah k motivaci (základní fyziologické a biologické motivy, agrese, strach a úzkost, zvědavost a explorace, sociální chování). - Motivace ve školním prostředí, specifika motivace a motivování na různých stupních škol. - Vzbuzování poznávací a výkonové motivace v pedagogickém procesu. - Výkonová motivace, vztah motivace a úrovně výkonu - Yerkes-Dodsonův zákon. - Aspirace. Výkonové potřeby a škola, školní výkonová motivace. - Učební motivace žáků. - Problémy s motivací dětí a žáků (frustrace potřeb, nuda, strach, nadměrná motivace).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 96 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 96 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat pojem motivace
definovat pojem motivace
popsat přístupy a teorie motivace
popsat přístupy a teorie motivace
popsat vztah motivace a učení
popsat vztah motivace a učení
definovat pojem výkonová motivace
definovat pojem výkonová motivace
definovat pojem aspirace
definovat pojem aspirace
Odborné dovednosti
vysvětlit pojem motivace ve vztahu k edukačnímu prostředí
vysvětlit pojem motivace ve vztahu k edukačnímu prostředí
vysvětlit různé přístupy a teorie motivace
vysvětlit různé přístupy a teorie motivace
analyzovat vztah motivace a učení
analyzovat vztah motivace a učení
využívat vhodné prostředky motivace v edukačním procesu
využívat vhodné prostředky motivace v edukačním procesu
posoudit jednoduchými prostředky míru aspirace dětí a žáků
posoudit jednoduchými prostředky míru aspirace dětí a žáků
volit adekvátní náročnost úkolů v závislosti na míře aspirace dětí a žáků
volit adekvátní náročnost úkolů v závislosti na míře aspirace dětí a žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
  • Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • Maslow, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014.
  • Mešková, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012.
  • Nakonečný, M. Motivace chování. Praha / Kroměříž: Triton, 2014.
  • Paterson, K. Motivační tříminutovky. Praha: Portál, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr