Předmět: Kvantitativní metodologie

« Zpět
Název předmětu Kvantitativní metodologie
Kód předmětu CV/DKVM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
  • Vaculíková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Plánování a realizace kvantitativně orientovaného výzkumu v pedagogice. Zásady a principy použití kvantitativních výzkumných metod (výzkumy ex post facto, experimenty a kvaziexperimenty). Výzkumný soubor. Velikost s ohledem na sílu testu, reprezentativita, normalita rozdělení, výběrová chyba. Metody získávání dat. Dotazník (konstrukce, typy dotazníkových položek a možnosti jejich statistické analýzy, adaptace dotazníku, položkové analýzy, validita, reliabilita). Pozorování. Sémantický diferenciál, q metodologie. Statistická významnost, princip testování hypotéz. Věcná významnost. Souvislost statistické a věcné významnosti výsledků. Analýza dat. Příprava dat. Testy statistické významnosti. Míry věcné významnosti. Analýza kategoriálních dat. Srovnávání a testování shody středních hodnot. Korelační analýza. Regresní analýza a principy modelování vztahů. Seskupovací analýza. Explorační a konfirmační faktorová analýza. Alternativní psychometrické teorie. Item response theory. Teorie zobecnitelnosti. Knowledge space theory. Možnosti a limity interpretace výsledků výzkumu a chyby v interpretaci.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají znalosti z oblasti kvantitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvantitativního výzkumu, techniky sběru dat a způsoby konstrukce výzkumného vzorku. Umí připravit a realizovat kvantitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvantitativním data umí zpracovat za využití programu SPSS.
Studenti mají znalosti z oblasti kvantitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvantitativního výzkumu, techniky sběru dat a způsoby konstrukce výzkumného vzorku. Umí připravit a realizovat kvantitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvantitativním data umí zpracovat za využití programu SPSS.
Výsledky učení
principy použití kvantitativních výzkumných metod
principy použití kvantitativních výzkumných metod
zásady experimentování v sociálních vědách
zásady experimentování v sociálních vědách
principy reprezentativnosti výběrového souboru
principy reprezentativnosti výběrového souboru
rozdíly ve statistické a věcné významnosti
rozdíly ve statistické a věcné významnosti
adaptaci nástrojů, jejich tvorbu, validitu a reliabilitu
adaptaci nástrojů, jejich tvorbu, validitu a reliabilitu
limity a chyby v interpretaci dat
limity a chyby v interpretaci dat
Vyučovací metody
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Cohen, Louis. Research methods in education. 5th ed. London : RoutledgeFalmer, 2000. ISBN 0-415-19541-1.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0139-7.
  • Field, A. P. Discovering statistics using IBM SPSS statistics: and sex and drugs and rock'n'roll (4th ed.). London: SAGE, 2013.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Loučková, Ivana. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
  • NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha, FHS-UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • RABUŠIC, Ladislav, Petr SOUKUP a Petr MAREŠ. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno, Masarykova univerzita. 2019.
  • Soukup, P., & Kočvarová, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26(3), 512?536, 2016.
  • SOUKUP, P. & TRAHORSCH, P. & CHYTRÝ, V. Míry věcné významnosti s intervaly spolehlivosti a ukázky jejich využití v pedagogické praxi. Studia paedagogika. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr