|
Vyučující
|
-
Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
-
Vaculíková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Plánování a realizace kvantitativně orientovaného výzkumu v pedagogice. Zásady a principy použití kvantitativních výzkumných metod (výzkumy ex post facto, experimenty a kvaziexperimenty). Výzkumný soubor. Velikost s ohledem na sílu testu, reprezentativita, normalita rozdělení, výběrová chyba. Metody získávání dat. Dotazník (konstrukce, typy dotazníkových položek a možnosti jejich statistické analýzy, adaptace dotazníku, položkové analýzy, validita, reliabilita). Pozorování. Sémantický diferenciál, q metodologie. Statistická významnost, princip testování hypotéz. Věcná významnost. Souvislost statistické a věcné významnosti výsledků. Analýza dat. Příprava dat. Testy statistické významnosti. Míry věcné významnosti. Analýza kategoriálních dat. Srovnávání a testování shody středních hodnot. Korelační analýza. Regresní analýza a principy modelování vztahů. Seskupovací analýza. Explorační a konfirmační faktorová analýza. Alternativní psychometrické teorie. Item response theory. Teorie zobecnitelnosti. Knowledge space theory. Možnosti a limity interpretace výsledků výzkumu a chyby v interpretaci.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají znalosti z oblasti kvantitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvantitativního výzkumu, techniky sběru dat a způsoby konstrukce výzkumného vzorku. Umí připravit a realizovat kvantitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvantitativním data umí zpracovat za využití programu SPSS. |
| Studenti mají znalosti z oblasti kvantitativní výzkumné strategie, jejího využití a etických zásad. Znají základní přístupy uplatňované v kvantitativního výzkumu, techniky sběru dat a způsoby konstrukce výzkumného vzorku. Umí připravit a realizovat kvantitativní výzkumné šetření za využití relevantních přístupů. Získaná kvantitativním data umí zpracovat za využití programu SPSS. |
| Výsledky učení |
|---|
| principy použití kvantitativních výzkumných metod |
| principy použití kvantitativních výzkumných metod |
| zásady experimentování v sociálních vědách |
| zásady experimentování v sociálních vědách |
| principy reprezentativnosti výběrového souboru |
| principy reprezentativnosti výběrového souboru |
| rozdíly ve statistické a věcné významnosti |
| rozdíly ve statistické a věcné významnosti |
| adaptaci nástrojů, jejich tvorbu, validitu a reliabilitu |
| adaptaci nástrojů, jejich tvorbu, validitu a reliabilitu |
| limity a chyby v interpretaci dat |
| limity a chyby v interpretaci dat |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Cohen, Louis. Research methods in education. 5th ed. London : RoutledgeFalmer, 2000. ISBN 0-415-19541-1.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0139-7.
-
Field, A. P. Discovering statistics using IBM SPSS statistics: and sex and drugs and rock'n'roll (4th ed.). London: SAGE, 2013.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Loučková, Ivana. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
-
NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha, FHS-UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
-
RABUŠIC, Ladislav, Petr SOUKUP a Petr MAREŠ. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno, Masarykova univerzita. 2019.
-
Soukup, P., & Kočvarová, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26(3), 512?536, 2016.
-
SOUKUP, P. & TRAHORSCH, P. & CHYTRÝ, V. Míry věcné významnosti s intervaly spolehlivosti a ukázky jejich využití v pedagogické praxi. Studia paedagogika. 2021.
|