Předmět: Cizí jazyk - ruština

« Zpět
Název předmětu Cizí jazyk - ruština
Kód předmětu CJV/SK4R2
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kozáková Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Přízvuky (opakování) - Rod podstatných jmen - Skloňování podstatných jmen - Cestování - Slovesa prvního a druhého časování - V obchodě - Co komu koupit - V hotelu - Zájmena osobní a přivlastňovací - V restauraci - Kolik co stojí - Předložkové vazby odlišné od češtiny - Skloňování podstatných jmen - Číslovky 0 - 1000 - Nesklonná podstatná jména - Test

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Práce studentů ve dvojicích
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
V tomto předmětu je předpokládaná znalost ruštiny na úrovni A1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
V tomto předmětu je předpokládaná znalost ruštiny na úrovni A1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Výsledky učení
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky definovat intonaci popsat pohyblivý přízvuk vyjmenovat zásady tvorby prvního časování vyjmenovat zásady tvorby druhého časování
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky definovat intonaci popsat pohyblivý přízvuk identifikovat zásady tvorby prvního časování identifikovat zásady tvorby druhého časování
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky definovat intonaci popsat pohyblivý přízvuk identifikovat zásady tvorby prvního časování identifikovat zásady tvorby druhého časování
Student rozumí jednoduchým výrazům a frázím, které odráží realitu každodenního života. Některé z nich umí aktivně používat. Umí představit sebe i své přátele, nebo rodinné příslušníky a umí zadávat dotazy osobního charakteru, jako například odkud kdo je, co kdo má, čím kdo je apod. Na takové otázky umí i odpovídat. V dialogu umí navázat na jiného mluvčího, pokud je jeho řeč srozumitelná (mluví dostatečně zřetelně a pomalu)a pokud zohlední úroveň jazykové znalosti studenta.
Student rozumí jednoduchým výrazům a frázím, které odráží realitu každodenního života. Některé z nich umí aktivně používat. Umí představit sebe i své přátele, nebo rodinné příslušníky a umí zadávat dotazy osobního charakteru, jako například odkud kdo je, co kdo má, čím kdo je apod. Na takové otázky umí i odpovídat. V dialogu umí navázat na jiného mluvčího, pokud je jeho řeč srozumitelná (mluví dostatečně zřetelně a pomalu)a pokud zohlední úroveň jazykové znalosti studenta.
vysvětlit přízvučné a nepřízvučné slabiky definovat intonaci popsat pohyblivý přízvuk vyjmenovat zásady tvorby prvního časování vyjmenovat zásady tvorby druhého časování
rozlišuje přízvučné a nepřízvučné slabiky používá správně intonaci pracuje s pohyblivým přízvukem užívá správně volené dotazy používá rozkazovací způsob používá rozvitá souvětí
definovat intonaci
rozlišuje přízvučné a nepřízvučné slabiky používá správně intonaci pracuje s pohyblivým přízvukem užívá správně volené dotazy používá rozkazovací způsob používá rozvitá souvětí
definovat intonaci
popsat pohyblivý přízvuk
popsat pohyblivý přízvuk
identifikovat zásady tvorby prvního časování
identifikovat zásady tvorby prvního časování
identifikovat zásady tvorby druhého časování
identifikovat zásady tvorby druhého časování
Odborné dovednosti
ovládat azbuku v ústní i písemné komunikaci
používá azbuku v ústní i písemné komunikaci využívá ruštinu k vedení dialogu provede překlad jednoduchých textů zjistí a předá informace o známých tématech zdůvodní souhlas a nesouhlas
používá azbuku v ústní i písemné komunikaci využívá ruštinu k vedení dialogu provede překlad jednoduchých textů zjistí a předá informace o známých tématech zdůvodní souhlas a nesouhlas
ovládat azbuku v ústní i písemné komunikaci
použít azbuku v ústní i písemné komunikaci využít ruštinu k vedení dialogu provést překlad jednoduchých textů poskytnout informace o známých tématech interpretovat souhlas, nesouhlas, pochybnost
použít azbuku v ústní i písemné komunikaci využít ruštinu k vedení dialogu provést překlad jednoduchých textů poskytnout informace o známých tématech interpretovat souhlas, nesouhlas, pochybnost
využít ruštinu k vedení dialogu
využít ruštinu k vedení dialogu
připravit překlad jednoduchých textů
připravit překlad jednoduchých textů
interpretovat události, témata
interpretovat události, témata
praktikovat souhlas, nesouhlas, pochybnost
praktikovat souhlas, nesouhlas, pochybnost
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Rozbor jazykového projevu studenta
Rozbor jazykového projevu studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Csiriková, Marie a Vysloužilová, Eva. Ruština v praxi. Praktičeskij kurs russkogo jazyka.. Praha: Leda, 2002. ISBN 978-80-7335-009-2.
  • Lepilová, Květuše. Rusky na cesty: základní slovní obraty pro dorozumění s cizincem. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1562-6.
  • Mamonova, Julia. Ruský slovník na cesty. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0704-5.
  • Mamonova, Julia. 1000 ruských slovíček: ilustrovaný slovník.. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2630-1.
  • Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky - mp3. Ředice, Pařízek, 2015. ISBN 978-80-903072-9-2.
  • Stanislav Jelínek a kol. Raduga po novomu 1. Plzeň, Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-659-8.
  • Stanislav Jelínek a kol. Raduga po novomu 2. Plzeň, Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-700-7.
  • Vavrečka, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr