Vyučující
|
-
Lengálová Anežka, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Čtení - Struktura vět - Rychlé čtení, vyhledávání informací (skimming, scanning) - Identifikace klíčových informací v textu - Shrnutí - Účel textu. Psaní - Věta, odstavec, interpunkce - Přístup k akademickému psaní - Specifické rysy akademického psaní (slovní zásoba, gramatika, styl) - Organizace textu, soudržnost textu (text flow), spojovací výrazy - Parafrázování - Modifikace síly tvrzení - Od obecného ke specifickému, definice - O problému k řešení - struktura textu - Popis procesu - jazykové prostředky - Komentář k číselným údajům (tabulky, grafy) - Psaní souhrnu, citování zdrojů, plagiátorství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná slovní zásobu a gramatiku na úrovni B2. |
Student zná slovní zásobu a gramatiku na úrovni B2. |
Odborné dovednosti |
---|
Komunikovat ústně i písemně na úrovni B2. |
Komunikovat ústně i písemně na úrovni B2. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student vyjmenuje rozdíly mezi vědeckým a populárním textem popíše rozdíl mezi doložitelným faktem, subjektivním názorem a spekulací z pohledu jazykových prostředků definuje jazykové prostředky, které zajišťují soudržnost textu charakterizuje faktory, které ovlivňují akademický styl jazyka zná odbornou terminologii ze své oblasti, která je nutná pro porozumění vědeckému textu vyjmenuje jazykové prostředky používané v různých typech akademických textů (např. definice, problém-proces-řešení). |
Student vyjmenuje rozdíly mezi vědeckým a populárním textem popíše rozdíl mezi doložitelným faktem, subjektivním názorem a spekulací z pohledu jazykových prostředků definuje jazykové prostředky, které zajišťují soudržnost textu charakterizuje faktory, které ovlivňují akademický styl jazyka zná odbornou terminologii ze své oblasti, která je nutná pro porozumění vědeckému textu vyjmenuje jazykové prostředky používané v různých typech akademických textů (např. definice, problém-proces-řešení). |
Odborné dovednosti |
---|
Student využívá metody rychlého čtení pro získání účelu a základních myšlenek/konkrétních informací z textu (skimming/scanning) používá strategie porozumění neznámému textu z pohledu lexika analyzuje strukturu akademického a vědeckého textu identifikuje rozdíly mezi vědeckým a populárním textem analyzuje objektivitu textu aplikuje strukturu a jazykové prostředky v akademických textech pro různé účely rozpozná vhodné a nevhodné písemné zdroje pro vědeckou práci používá struktury zajišťující koherenci a návaznost textu (text flow) popíše procesy a postupy využívané v příslušné odborné oblasti komentuje neverbální data - grafy, tabulky, matematické vztahy - a formuluje závěry sumarizuje odborný text produkuje souvislý text s využitím zásad akademického psaní správně používá a cituje literární zdroje použité při tvorbě vlastního textu |
Student využívá metody rychlého čtení pro získání účelu a základních myšlenek/konkrétních informací z textu (skimming/scanning) používá strategie porozumění neznámému textu z pohledu lexika analyzuje strukturu akademického a vědeckého textu identifikuje rozdíly mezi vědeckým a populárním textem analyzuje objektivitu textu aplikuje strukturu a jazykové prostředky v akademických textech pro různé účely rozpozná vhodné a nevhodné písemné zdroje pro vědeckou práci používá struktury zajišťující koherenci a návaznost textu (text flow) popíše procesy a postupy využívané v příslušné odborné oblasti komentuje neverbální data - grafy, tabulky, matematické vztahy - a formuluje závěry sumarizuje odborný text produkuje souvislý text s využitím zásad akademického psaní správně používá a cituje literární zdroje použité při tvorbě vlastního textu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
E-learning |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
de Chazal, E., McCarter. Oxford EAP - A Course in English for Academic Purposes (B2). Oxford, 2012. ISBN 978-0-19-400178-6.
-
různí autoři. literatura z oboru doporučená školitelem.
-
různí autoři. učebnice anglické gramatiky a slovní zásoby.
-
Swales, John M., Feak, Christine B. Academic Writing for Graduate Students. Ann Arbor, 2012. ISBN 978-0-472-03475-8.
|