|
Vyučující
|
-
Macků Lubomír, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy elektrotechniky. 2. Prvky elektrických obvodů. 3. Řešení stejnosměrných obvodů v ustáleném stavu. 4. Lineární obvody, přechodové děje v lineárních obvodech. 5. Střídavý proud, symbolicko-komplexní metoda. 6. Výkon jednofázového střídavého proudu. 7. Třífázový střídavý proud. 8. Elektrické stroje, transformátory. 9. Asynchronní, synchronní a krokový motor. 10. Servomotory, frekvenční měniče. 11. Základy elektroniky, napájecí zdroje. 12. Senzory, řiídicí a komunikační zařízení. 13. Měření elektrických veličin, elektrické měřicí přístroje. 14. Bezpečnostní opatření v elektrotechnice.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 2 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základy fyziky. |
| Základy fyziky. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student charakterisuje elektrické obvody a vybrané prvky elektrických obvodů. |
| Student charakterisuje elektrické obvody a vybrané prvky elektrických obvodů. |
| Student vysvětlí použití analýzy obvodů pro stejnosměrné i střídavé obvody. |
| Student vysvětlí použití analýzy obvodů pro stejnosměrné i střídavé obvody. |
| Student zdůvodní výhody či nevýhody použití jednotlivých metod analýzy (uzlová napětí, smyčkové proudy, Theveninova věta). |
| Student zdůvodní výhody či nevýhody použití jednotlivých metod analýzy (uzlová napětí, smyčkové proudy, Theveninova věta). |
| Student zhodnotí vhodnost využití elektro zařízení ve výrobních procesech a jiných aplikacích. |
| Student zhodnotí vhodnost využití elektro zařízení ve výrobních procesech a jiných aplikacích. |
| Student popíše aplikaci různých elektrických strojů a zařízení z hlediska jejich charakteristik. |
| Student popíše aplikaci různých elektrických strojů a zařízení z hlediska jejich charakteristik. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student umí různými metodami analysovat elektrické obvody. |
| Student umí různými metodami analysovat elektrické obvody. |
| Student umí navrhnout strukturu napájecího zdroje. |
| Student umí navrhnout strukturu napájecího zdroje. |
| Student umí posoudit vhodnost aplikace různých typů elektromotorů. |
| Student umí posoudit vhodnost aplikace různých typů elektromotorů. |
| Student umí zhodnotit vhodnost použití různých bezpečnostních opatření v elektrotechnice. |
| Student umí zhodnotit vhodnost použití různých bezpečnostních opatření v elektrotechnice. |
| Student umí navrhnout měření různých elektrických veličin. |
| Student umí navrhnout měření různých elektrických veličin. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Laborování |
| Laborování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Laborování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Adámek, Milan. Měření v elektrotechnice. Zlín : Univerzita Tomáše Bati. 2005.
-
Adámek, Milan. Úvod do elektrotechniky. Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-411-7.
-
Bastian, Peter. Praktická elektrotechnika. Vyd. 1. Praha : Europa-Sobotáles, 2004. ISBN 8086706079.
-
Gibilisco, Stan. Teach yourself electricity and electronics. 4th ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 978-0-07-145933-4.
-
Hruška, F. Senzory v systémech informatiky a automatizace. Zlín : UTB, 2007. ISBN 80-7318-259-9.
-
ŠTĚPÁN, B. Elektotechnická schémata a zapojení 1. BEN Praha. 2010.
-
Tkotz, Klaus. Příručka pro elektrotechnika. 2. dopl. vyd. Praha : Europa - Sobotáles, 2006. ISBN 8086706133.
|