Vyučující
|
-
Perůtka Karel, Ing. Ph.D.
-
Navrátil Petr, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s předměte, popis MATLAB Desktop; ukázkový příklad v Editoru, GUIDE a Simulinku 2. Operace a funkce pro práci se skaláry, vektory, maticemi a poli. 3. Funkce pro práci s komplexními čísly; podmínky a cykly, maskování cyklů; funkce pro práci s řetězci. 4. I/O operace se soubory; 2D vizualizace a nastavení parametrů vizualizace; speciální grafy; procvičení. 5. 3D vizualizace a nastavení parametrů vizualizace; tvorba funkcí a skriptů, tvorba souborů se zdrojovým kódem (M-file). 6. Tvorba dialogových oken, práce s nástroji Matlab Editor, GUIDE a funkce pro práci s datumem a časem, export dat 7. Časová optimalizace kódu, zásady správného psaní kódu, ukázka tvorby projektu (numerické řešení obyčejných diferenciálních rovnic). 8. Symbolic Math Toolbox (výpočet derivací, integrálů, analytického řešení soustav algebraických a diferenciálních rovnic) 9. Simulink, popis Simulink Library, tvorba modelu, tvorba vlastního bloku, jeho maskování, tvorba vlastní knihovny 10. Ukázka tvorby vlastního projektu v MATLABu (analogové a digitální hodiny, desková hra) a v Simulinku (řešení soustavy diferenciálních rovnic) 11. Mathematica úvod, menu, aplikace, algebraické výrazy 12. Mathematica rovnice, práce s grafy, komplexní čísla 13. Mathematica funkce, vektory, analytická geometrie 14. Mathematica posloupnosti, diferenciální a integrální počet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 46 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základů programování, algebry, algoritmizace úloh |
znalost základů programování, algebry, algoritmizace úloh |
Výsledky učení |
---|
Student(ka) je schopen/schopna realizovat inženýrské výpočty v programu MATLAB a jeho vybraných nadstavbách, např. SIMULINK, Symbolic Math Toolbox, a v programu Mathematica. V programu MATLAB má znalosti následujících okruhů: Popis MATLAB Desktop; operace a funkce pro práci se skaláry, vektory, maticemi a poli. Funkce pro práci s komplexními čísly; podmínky a cykly, maskování cyklů; funkce pro práci s řetězci. I/O operace se soubory; 2D a 3D vizualizace a nastavení parametrů vizualizace + speciální grafy; tvorba funkcí a skriptů, tvorba souborů se zdrojovým kódem (M-file). Tvorba dialogových oken, práce s nástroji Matlab Editor, GUIDE a funkce pro práci s datem a časem, export dat. Časová optimalizace kódu, zásady správného psaní kódu, ukázka tvorby projektu (analogové a digitální hodiny, desková hra). Symbolic Math Toolbox (výpočet derivací, integrálů, analytického řešení soustav algebraických a diferenciálních rovnic). Simulink, popis Simulink Library, tvorba modelu, tvorba vlastního bloku, jeho maskování, tvorba vlastní knihovny. Vytvoření vlastního projektu v Simulinku (řešení soustavy diferenciálních rovnic). Dále pak z programu Mathematica zná následující okruhy: Úvod, menu, aplikace, algebraické výrazy, rovnice, práce s grafy, komplexní čísla, funkce, vektory, analytická geometrie, posloupnosti, diferenciální a integrální počet. |
Student(ka) je schopen/schopna realizovat inženýrské výpočty v programu MATLAB a jeho vybraných nadstavbách, např. SIMULINK, Symbolic Math Toolbox, a v programu Mathematica. V programu MATLAB má znalosti následujících okruhů: Popis MATLAB Desktop; operace a funkce pro práci se skaláry, vektory, maticemi a poli. Funkce pro práci s komplexními čísly; podmínky a cykly, maskování cyklů; funkce pro práci s řetězci. I/O operace se soubory; 2D a 3D vizualizace a nastavení parametrů vizualizace + speciální grafy; tvorba funkcí a skriptů, tvorba souborů se zdrojovým kódem (M-file). Tvorba dialogových oken, práce s nástroji Matlab Editor, GUIDE a funkce pro práci s datem a časem, export dat. Časová optimalizace kódu, zásady správného psaní kódu, ukázka tvorby projektu (analogové a digitální hodiny, desková hra). Symbolic Math Toolbox (výpočet derivací, integrálů, analytického řešení soustav algebraických a diferenciálních rovnic). Simulink, popis Simulink Library, tvorba modelu, tvorba vlastního bloku, jeho maskování, tvorba vlastní knihovny. Vytvoření vlastního projektu v Simulinku (řešení soustavy diferenciálních rovnic). Dále pak z programu Mathematica zná následující okruhy: Úvod, menu, aplikace, algebraické výrazy, rovnice, práce s grafy, komplexní čísla, funkce, vektory, analytická geometrie, posloupnosti, diferenciální a integrální počet. |
Student/ka umí vyjmenovat jednotlivé části software včetně jeho toolboxů |
Student/ka umí vyjmenovat jednotlivé části software včetně jeho toolboxů |
Student/ka umí analyzovat zadaný úkol pro simulaci a modelování |
Student/ka umí analyzovat zadaný úkol pro simulaci a modelování |
Student/ka umí definovat simulační model a ten následně implementovat pomocí Simulink |
Student/ka umí definovat simulační model a ten následně implementovat pomocí Simulink |
Student/ka umí popsat knihovny Simulink |
Student/ka umí popsat knihovny Simulink |
Student/ka umí vysvětlit způsob práce v jazyce MATLAB. |
Student/ka umí vysvětlit způsob práce v jazyce MATLAB. |
Odborné dovednosti |
---|
Student/ka umí navrhnout strukturu programu |
Student/ka umí navrhnout strukturu programu |
Student/ka umí vytvořit vývojový diagram |
Student/ka umí vytvořit vývojový diagram |
Student/ka umí realizovat samotný program v software MATLAB/PYTHON. |
Student/ka umí realizovat samotný program v software MATLAB/PYTHON. |
Student/ka umí vyřešit úlohy z oblasti simulace a modelování |
Student/ka umí vyřešit úlohy z oblasti simulace a modelování |
Student/ka umí zlepšit výsledky s využitím zvolené metody optimalizace zdrojového kódu. |
Student/ka umí zlepšit výsledky s využitím zvolené metody optimalizace zdrojového kódu. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Systematické pozorování studenta |
Známkou |
Známkou |
Systematické pozorování studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Dabney, James. Mastering Simulink. Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-142477-7.
-
Hanselman, D.C.; Littlefield, B. Mastering Matlab 7. Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-143018-1.
-
Chramcov, Bronislav. Základy práce v prostředí Mathematica. Vyd. 1. Ve Zlíně : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. ISBN 8073182688.
-
Kozák, Š; Kajan, S. Matlab - Simulink II. STU Bratislava, 1999. ISBN 80-227-1235-3.
-
Kozák, Š.; Kajan, S. Matlab - Simulink I. STU Bratislava, 1999. ISBN 80-227-1213-2.
-
Perůtka, Karel. MATLAB : základy pro studenty automatizace a informačních technologií. Vyd. 1. Zlín : Ústav řízení procesů, Institut řízení procesů a aplikované informatiky, Rakulta technologická, 2005. ISBN 8073183552.
-
Zaplatílek, K.; Doňar, B. MATLAB tvorba uživatelských aplikací. BEN-Technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-133-0.
|