Předmět: Úvod do učitelské profese

« Zpět
Název předmětu Úvod do učitelské profese
Kód předmětu AUIUI/AP7UP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Historický vývoj profese učitelství ve světě a českých zemích. - Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Pedagogičtí pracovníci. Požadavky na výkon učitelské profese. - Vývoj profesní dráhy učitelů. Učitel začátečník - expert - vyhasínající učitel. - Učitel jako pracovník pomáhajících profesí. Akademická svoboda a právo na vzdělání. Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy. - Socioprofesní struktura učitelů. Prestiž a feminizace učitelské profese. - Pracovní pole učitelů - normy a repertoár učitelských činností. Pracovní zátěž a zdraví učitelů. - Pedagogické dovednosti - definice, charakteristika, rozvoj a výzkumy pedagogických dovedností. Standardy výkonu učitelské profese. - Rozhodování ve výuce - obsah, činnosti učitele a žáka. Motivace ve výuce - zvyšování motivace žáků a zájmu o výuku. - Reflexe a evaluace pedagogické činnosti učitele - metody a techniky sebereflexe. - Klima třídy - vytvoření pozitivního klimatu třídy, zvyšování sebeúcty žáků. Kázeň - povaha nevhodného chování žáků, autorita, učitele, užívání trestů, strategie získání a udržení kázně. - Čeští učitelé v mezinárodním srovnání - demografické a profesní charakteristiky. Pracovní podmínky a platy učitelů na konci 20. století ve světě a u nás. Charta učitelů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 43 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese.
Student má znalosti o historickém vývoji profese učitelství ve světě a českých zemích. Dokáže vymezit základní Charakteristiky učitelské profese - vymezení, typologie učitelů. Student zná normy a repertoár učitelských činností, stejně jako Standardy výkonu učitelské profese.
Vyučovací metody
Přednášení
Přednášení
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. .
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. .
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. .
  • PRŮCHA, J. Učitel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr