Předmět: Multiplatformní programování

« Zpět
Název předmětu Multiplatformní programování
Kód předmětu AUIUI/AK7MP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bližňák Michal, Ing. Ph.D.
  • Janků Peter, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do multiplatformního programování. Zásady tvorby přenositelného programového kódu. - Multiplatformní knihovna Qt. Základní principy a vlastnosti. Instalace a překlad na platformách GNU/Linux a MS Windows. - Architektura knihovny Qt, hlavní rámcová okna, mapování zpráv, menu aplikace. - Dialogová okna a ovládací prvky ve Qt. - Architektura Dokument/Pohled, uživatelská grafika. - Třídy kolekcí Qt. - Základy jazyka Qml. - Deklarativní programování GUI v Qml. - Animace a stavové diagramy v Qml. - QtQuick a QtQuick Controls. - Integrace C++ a Qml.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Cvičení na počítači
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Programování Objektové programování
Programování Objektové programování
Výsledky učení
kategorizovat programovací jazyky na kompilované a interpretované
kategorizovat programovací jazyky na kompilované a interpretované
vysvětlit princip funkce nástroje CMake a popsat základní strukturu konfiguračního souboru
vysvětlit princip funkce nástroje CMake a popsat základní strukturu konfiguračního souboru
definovat požadavky a popsat principy tvorby multiplatformních aplikací s využitím kompilovaných programovacích jazyků
definovat požadavky a popsat principy tvorby multiplatformních aplikací s využitím kompilovaných programovacích jazyků
vysvětlit možnosti použití, základní vlastnosti a určení knihovny Qt
vysvětlit možnosti použití, základní vlastnosti a určení knihovny Qt
popsat architekturu a princip použití knihovny Qt a jejích základních tříd
popsat architekturu a princip použití knihovny Qt a jejích základních tříd
Odborné dovednosti
vytvořit projekt multiplatfromní aplikace s využitím nástroje CMake
vytvořit projekt multiplatfromní aplikace s využitím nástroje CMake
použít programovací jazyk C++ pro vytvoření multiplatformní aplikace
použít programovací jazyk C++ pro vytvoření multiplatformní aplikace
použít knihovnu Qt a technologii QWidget pro tvorbu desktopové aplikace
použít knihovnu Qt a technologii QWidget pro tvorbu desktopové aplikace
použít knihovnu Qt a technologii QML pro tvorbu GUI aplikace
použít knihovnu Qt a technologii QML pro tvorbu GUI aplikace
stanovit požadavky na multiplatformní aplikaci implementovanou pomocí kompilovaného programovacího jazyka
stanovit požadavky na multiplatformní aplikaci implementovanou pomocí kompilovaného programovacího jazyka
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Guillaume Lazar, Robin Penea. Mastering Qt 5: Create stunning cross-platform applications using C++ with Qt Widgets and QML with Qt Quick, 2nd Edition. Packt Publishing, 2018. ISBN 978-1788995399.
  • Lee Zhi Eng. Qt5 C++ GUI Programming Cookbook: Practical recipes for building cross-platform GUI applications, widgets, and animations with Qt 5, 2nd Edition. Packt Publishing, 2019. ISBN 978-1789803822.
  • Marek Krajewski. Hands-On High Performance Programming with Qt 5: Build cross-platform applications using concurrency, parallel programming, and memory management. Packt Publishing, 2019. ISBN 978-1789531244.
  • Prata, Stephen. Mistrovství v C++. 3., aktualiz. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1749-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr