Vyučující
|
-
Hromada Martin, prof. Ing. Ph.D.
-
Jašek Roman, prof. Mgr. Ph.D., DBA
-
Šenkeřík Roman, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kybernetická bezpečnost jako umění i věda. Legislativa kybernetické bezpečností. Standardy kybernetické bezpečnosti. Národní centrum pro kybernetickou bezpečnost, jeho význam a funkce Centra pro okamžitou reakci na počítačové incidenty. Detekce narušení a reakce na incidenty. Forenzní analýza škodlivého software. Kybernetická kriminalita a její projevy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student disponuje znalostmi na úrovni magisterského stupně technických oborů. |
Student disponuje znalostmi na úrovni magisterského stupně technických oborů. |
Výsledky učení |
---|
1. Základy kybernetické bezpečnosti: Student umí vyjmenovat a popsat základní koncepty kybernetické bezpečnosti, včetně jejího významu jako umění i vědy. 2. Legislativa a Standardy v Kybernetické Bezpečnosti: Student rozumí legislativě a standardům v kybernetické bezpečnosti a jejich významu pro ochranu informací. 3. Role a funkce Národního centra pro kybernetickou bezpečnost: Student má znalosti o roli a funkci národních center pro kybernetickou bezpečnost a center pro okamžitou reakci na počítačové incidenty. 4. Detekce narušení a reakce na incidenty: Student rozumí metodám detekce narušení a efektivním reakcím na bezpečnostní incidenty. 5. Forenzní analýza a kybernetická kriminalita: Student má přehled o forenzní analýze škodlivého software a o projevech kybernetické kriminality. |
1. Základy kybernetické bezpečnosti: Student umí vyjmenovat a popsat základní koncepty kybernetické bezpečnosti, včetně jejího významu jako umění i vědy. 2. Legislativa a Standardy v Kybernetické Bezpečnosti: Student rozumí legislativě a standardům v kybernetické bezpečnosti a jejich významu pro ochranu informací. 3. Role a funkce Národního centra pro kybernetickou bezpečnost: Student má znalosti o roli a funkci národních center pro kybernetickou bezpečnost a center pro okamžitou reakci na počítačové incidenty. 4. Detekce narušení a reakce na incidenty: Student rozumí metodám detekce narušení a efektivním reakcím na bezpečnostní incidenty. 5. Forenzní analýza a kybernetická kriminalita: Student má přehled o forenzní analýze škodlivého software a o projevech kybernetické kriminality. |
Odborné dovednosti |
---|
1. Navrhování a implementace bezpečnostních strategií: Student dokáže navrhnout a implementovat bezpečnostní strategie a politiky pro ochranu proti kybernetickým hrozbám. 2. Aplikace legislativy a standardů v praxi: Student umí aplikovat legislativní a standardní požadavky v praktických scénářích kybernetické bezpečnosti. 3. Řízení reakcí na bezpečnostní incidenty: Student má schopnost efektivně řídit a koordinovat reakce na bezpečnostní incidenty. 4. Provádění forenzní analýzy: Student dokáže provádět forenzní analýzu v případě bezpečnostních incidentů a škodlivého software. 5. Identifikace a vyšetřování kybernetické kriminality: Student je schopen identifikovat a vyšetřovat projevy kybernetické kriminality. |
1. Navrhování a implementace bezpečnostních strategií: Student dokáže navrhnout a implementovat bezpečnostní strategie a politiky pro ochranu proti kybernetickým hrozbám. 2. Aplikace legislativy a standardů v praxi: Student umí aplikovat legislativní a standardní požadavky v praktických scénářích kybernetické bezpečnosti. 3. Řízení reakcí na bezpečnostní incidenty: Student má schopnost efektivně řídit a koordinovat reakce na bezpečnostní incidenty. 4. Provádění forenzní analýzy: Student dokáže provádět forenzní analýzu v případě bezpečnostních incidentů a škodlivého software. 5. Identifikace a vyšetřování kybernetické kriminality: Student je schopen identifikovat a vyšetřovat projevy kybernetické kriminality. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Kolokvium |
Kolokvium |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza prezentace studenta |
Rozhovor |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozhovor |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
DOUCEK, Petr, Luděk NOVÁK, Lea NEDOMOVÁ a Vlasta SVATÁ. Řízení bezpečnosti informací. Praha, 2011. ISBN 978-80-7431-050-8.
-
Jan Kolouch. CyberCrime. Praha, 2016. ISBN 9788088168157.
-
Jan Kolouch. CyberSecurity. Praha, 2019. ISBN 978-80-88168-34-8.
-
OULEHLA, Milan a Roman JAŠEK. Moderní kryptografie průvodce světem šifrování. Praha: IFP Publishing s.r.o., 2017. ISBN 978-80-87383-67-4.
-
Petr Jirásek, Luděk Novák, Josef Požár. Výkladový slovník kybernetické bezpečnosti: Cyber security glossary. Praha, 2013. ISBN 978-80-7251-397-0.
-
Radley Alan. Science of Cyber Security. New York, 2018.
-
SINGER, P. Cybersecurity and cyberwar: what everyone needs to know.. Oxford: Oxford University Press,, 2014. ISBN 978-0-19-991811-9.
-
STALLINGS, William a Lawrie BROWN. Computer security: principles and practice. Boston: Pearson, 2015. ISBN 978-0133773927.
|