|
Vyučující
|
-
Tomášková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Miriam, Mgr. Ph.D.
-
Martínek Tomáš, Ing. Ph.D.
-
Elisek Petr, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní principy geometrické optiky: odraz a lom, úplný odraz. Optická vlákna. 2. Základní principy vlnové optiky: interference (dvojštěrbina, tenká vrstva), difrakce, polarizace. 3. Spektrum elektromagnetických vln, aplikace ve vědě a technice. 4. Pojem foton, energie a hybnost fotonu. Fotoelektrický jev. 5. Záření těles. Absorpce a emise záření. Lasery. 6. Vlnové vlastnosti mikročástic, DeBroglieho hypotéza. 7. Dynamika mikročástic, tunelový jev, radioaktivita. 8. Historický vývoj představ o struktuře hmoty (atom, elementární částice) 9. Základní principy výstavby atomu. 10. Pásová struktura pevných látek. 11. Elektrické vlastnosti pevných látek, polovodiče. 12. Struktura a skupenství látek. 13. Teplo, tepelné vlastnosti látek. 14. Stavová rovnice plynu, děje v ideálním plynu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Cvičení na počítači, Individuální práce studentů, E-learning
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti z předchozího kurzu fyziky, znalosti středoškolské matematiky. |
| Znalosti z předchozího kurzu fyziky, znalosti středoškolské matematiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student absolvováním předmětu získá: znalost základních fyzikálních pojmů a principů, dovednosti práce s grafy, s fyzikálními applety i zkušenost s řešením výpočetních a laboratorních úloh. |
| Student absolvováním předmětu získá: znalost základních fyzikálních pojmů a principů, dovednosti práce s grafy, s fyzikálními applety i zkušenost s řešením výpočetních a laboratorních úloh. |
| charakterizovat základní fyzikální pojmy |
| charakterizovat základní fyzikální pojmy |
| popsat základní fyzikální principy |
| popsat základní fyzikální principy |
| definovat základní fyzikální zákony |
| definovat základní fyzikální zákony |
| vysvětlit převádění fyzikálních jednotek v oblasti probíraných fyzikálních disciplín |
| vysvětlit převádění fyzikálních jednotek v oblasti probíraných fyzikálních disciplín |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat vhodné fyzikální termíny |
| užívat vhodné fyzikální termíny |
| vyjádřit se slovně i pomocí fyzikálních vztahů |
| vyjádřit se slovně i pomocí fyzikálních vztahů |
| převádět fyzikální jednotky v oblasti probíraných fyzikálních disciplín |
| převádět fyzikální jednotky v oblasti probíraných fyzikálních disciplín |
| aplikovat fyzikální zákony při řešení výpočetních úloh |
| aplikovat fyzikální zákony při řešení výpočetních úloh |
| posoudit a diskutovat závislost veličin/parametrů ovlivňující výsledky výpočetních úloh |
| posoudit a diskutovat závislost veličin/parametrů ovlivňující výsledky výpočetních úloh |
| číst data z grafů a vyhodnocovat je, na jejich základě provádět výpočty |
| číst data z grafů a vyhodnocovat je, na jejich základě provádět výpočty |
| provádět laboratorní měření |
| provádět laboratorní měření |
| Use appropriate physical terms, express them verbally and using physical relationships , convert physical units in the area of physical disciplines discussed , apply the laws of physics when solving calculation tasks , assess and discuss the dependence of quantities/parameters affecting the results of computational tasks , read data from graphs and evaluate them, perform calculations based on them, perform laboratory tasks. |
| Use appropriate physical terms, express them verbally and using physical relationships , convert physical units in the area of physical disciplines discussed , apply the laws of physics when solving calculation tasks , assess and discuss the dependence of quantities/parameters affecting the results of computational tasks , read data from graphs and evaluate them, perform calculations based on them, perform laboratory tasks. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| E-learning |
| E-learning |
| Laborování |
| Laborování |
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
|