|
Vyučující
|
-
Pecha Jiří, doc. Ing. Ph.D.
-
Šánek Lubomír, Ing. Ph.D.
-
Husár Jakub, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu tvoří tyto tematické celky: - Úvod do předmětu, hlavní princip - zákony zachování, materiálové bilance (integrální a diferenciální bilanční období), bilance s chemickou reakcí - Bilanční výpočty chemických reaktorů (materiálové a energetické bilance), ideálně míchaný vsádkový a průtočný reaktor - Sdílení hmoty (difuze, vícefázové systémy) - principy, modelování - Absorpce - Matematický popis mikrobiálních systémů, kinetika reakcí katalyzovaných enzymy, kinetika mikrobiálního růstu - Modelování bioreaktoru - syntéza modelu - Simulace bioreaktoru - bilanční výpočty, predikce průběhu procesu - Bioreaktory - specifika bioreaktorů, problematika míchání - Separační procesy - sedimentace - Separační procesy - filtrace - Sterilizace v biotechnologiích - Problematika zvětšení měřítka procesu, vliv na mikrobiální systémy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu |
| Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu |
| Výsledky učení |
|---|
| Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a potravinářských biotechnologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí: |
| Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a potravinářských biotechnologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí: |
| popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích |
| popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích |
| vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku |
| vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku |
| vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí |
| vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí |
| vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu |
| vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu |
| vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů |
| vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů |
| charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu |
| charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů |
| aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů |
| vyhodnotit experimentální kinetická data |
| vyhodnotit experimentální kinetická data |
| navrhnout provozní reaktor |
| navrhnout provozní reaktor |
| vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky |
| vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky |
| vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu |
| vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Individuální práce studentů |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
BIRD, R. B., STEWART, W. E., LIGHTFOOT, E. N. Transport phenomena. New York: J. Wiley, 2007. ISBN 978-0-470-11539-8.
-
HANIKA, Jiří. Vícefázové reaktory. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1997. ISBN 80-7080-290-1.
-
HASAL, P., SCHREIBER, I., ŠNITA, D. Chemické inženýrství I.. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-002-7.
-
Kaštáenk F. Bioinženýrství. Praha: Academia, 2001. ISBN 8070800119.
-
KATOH, S., HORIUCHI, J., YOSHIDA, F. Biochemical engineering: a textbook for engineers, chemists and biologists.. Weinheim: Wiley-VCH Verlag GmbH & Co.,, 2015. ISBN 978-3-527-33804-7.
-
LEVENSPIEL, O. Chemical reaction engineering. New York: John Wiley & Sons, 1999. ISBN 9780471254249.
|