|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Každý student bude pracovat na 3 projektech, které jsou prováděny na různých laboratorních soustavách. Student si po dohodě s vedoucím cvičení vybere z dostupné nabídky soustav (magnetická levitace, kyvadlo, dvourotorový vícerozměrný systém, spřažené servomotory,...) Obsah práce v jednotlivých týdnech: 1. Seznámení se s dostupným vybavením Laboratoře reálných procesů, výběr tří konkrétních projektů. 2. - 5. Realizace prvního projektu - seznámení se s regulovanou soustavou, její identifikace, návrhy řídících/regulačních algoritmů, simulace regulačního obvodu, aplikace algoritmů na reálné soustavě, vyhodnocení výsledků. 6. - 9. Realizace druhého projektu - seznámení se s regulovanou soustavou, její identifikace, návrhy řídících/regulačních algoritmů, simulace regulačního obvodu, aplikace algoritmů na reálné soustavě, vyhodnocení výsledků. 10. - 13. Realizace třetího projektu - seznámení se s regulovanou soustavou, její identifikace, návrhy řídících/regulačních algoritmů, simulace regulačního obvodu, aplikace algoritmů na reálné soustavě, vyhodnocení výsledků. 14. Prezentace výsledků projektů a jejich obhajoba.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Laborování, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základních pojmů z oblasti automatického řízení. Vhodná je také základní znalost systému MATLAB/Simulink. |
| Znalost základních pojmů z oblasti automatického řízení. Vhodná je také základní znalost systému MATLAB/Simulink. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat rozdíly mezi reálným systémem a jeho počítačovým modelem. |
| popsat rozdíly mezi reálným systémem a jeho počítačovým modelem. |
| vysvětlit rozdíly přímovazebním a zpětnovazebním řízením |
| vysvětlit rozdíly přímovazebním a zpětnovazebním řízením |
| popsat vlastnosti základních typů lineárních modelů |
| popsat vlastnosti základních typů lineárních modelů |
| popsat vlastnosti jednoduchých regulátorů |
| popsat vlastnosti jednoduchých regulátorů |
| vysvětlit vlastnosti složek PID regulátoru |
| vysvětlit vlastnosti složek PID regulátoru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit simulinkové pro měření charakteristik reálné soustavy |
| sestavit simulinkové pro měření charakteristik reálné soustavy |
| na základě naměřených dat určit parametry lineárního modelu systému |
| na základě naměřených dat určit parametry lineárního modelu systému |
| sestavit zpětnovazební regulační obvod pro regulaci reálné soustavy |
| sestavit zpětnovazební regulační obvod pro regulaci reálné soustavy |
| měnit parametry regulátoru |
| měnit parametry regulátoru |
| kriticky posoudit měřená data |
| kriticky posoudit měřená data |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pozorování |
| Individuální práce studentů |
| Pozorování |
| Laborování |
| Laborování |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
ASTRÖM, K a B WITTENMARK. Computer-controlled systems: theory and design. Mineola, N.Y.: Dover Publications, 2011. ISBN 978-0-486-48613-0.
-
NAVRÁTIL, P. Automatizace, vybrané statě. FAI,UTB ve Zlíně, 2011.
|