Vyučující
|
-
Adámek Milan, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do mechatronických systémů, jejich základní části. Řízení pohybu. Základní typy měničů energie - Snímače: Odporové, kapacitní, induktivní a resonanční snímače. - Optické měřící systémy. - Snímače a převodníky v pevné fázi. - Piezoelektrické a ultrazvukové snímače a převodníky. - Rušení, interference a šum v měření. Zpracování signálů - Pohony a akční členy: PWM řízení napětí a proudu - Měniče pohybu: Měniče s pevným př. poměrem. - Měniče s proměnným př. poměrem - Základy servisních robotů - Kolové a kráčející servisní roboty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem znalost matematiky a fyziky v rozsahu základních kurzů Bc. studia na techn. vysokých školách. Dále znalost základů elektrotechniky a principů spojitého a diskrétního řízení alespoň lineárních systémů |
Předpokladem znalost matematiky a fyziky v rozsahu základních kurzů Bc. studia na techn. vysokých školách. Dále znalost základů elektrotechniky a principů spojitého a diskrétního řízení alespoň lineárních systémů |
Výsledky učení |
---|
Umí charakterizovat mechatronický systém, jeho složení, funkcionalitu a implementaci v průmyslu. |
Umí charakterizovat mechatronický systém, jeho složení, funkcionalitu a implementaci v průmyslu. |
Je schopen charakterizovat jednotlivé části mechatronického systému. |
Je schopen charakterizovat jednotlivé části mechatronického systému. |
Prokazuje znalosti z oblasti senzorů, a to senzorů vzdálenosti, teploty, tlaku, zrychlení, polohy a světla. |
Prokazuje znalosti z oblasti senzorů, a to senzorů vzdálenosti, teploty, tlaku, zrychlení, polohy a světla. |
Umí definovat principy pneumatických a hydraulických systémů. |
Umí definovat principy pneumatických a hydraulických systémů. |
Prokazuje znalosti v oblasti pohonů a aktuátorů. |
Prokazuje znalosti v oblasti pohonů a aktuátorů. |
Je schopen charakterizovat koncové efektory, které se používají pro konstrukci robotů. |
Je schopen charakterizovat koncové efektory, které se používají pro konstrukci robotů. |
Je obeznámen s kinematickými strukturami mechatronických systémů. |
Je obeznámen s kinematickými strukturami mechatronických systémů. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat složení mechatronického systému. |
Analyzovat složení mechatronického systému. |
Porovnat výhody a nevýhody použitého mechatronického systému. |
Porovnat výhody a nevýhody použitého mechatronického systému. |
Navrhnout jednoduchý mechatronický systém pro danou aplikaci. |
Navrhnout jednoduchý mechatronický systém pro danou aplikaci. |
Realizovat a oživit jednoduchý mechatronický systém. |
Realizovat a oživit jednoduchý mechatronický systém. |
Navrhnout použití vhodných senzorů, pohonů a aktuátorů v mechatronickém systému. |
Navrhnout použití vhodných senzorů, pohonů a aktuátorů v mechatronickém systému. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bradley, D.A., Dawson,D., Burd N.C., Leader, A.J . Mechatronics. . Chapman& Hall, 1991 Hall, 1991.
-
De Silva C.W. Controle Senzor and Actuators. Prentice Hall 1989.
-
Úředníček,Z. Technické prostředky automatického řízení. Zlín, 2020.
|