|
Vyučující
|
-
Adámek Milan, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do mechatronických systémů, jejich základní části. Řízení pohybu. Základní typy měničů energie - Snímače: Odporové, kapacitní, induktivní a resonanční snímače. - Optické měřící systémy. - Snímače a převodníky v pevné fázi. - Piezoelektrické a ultrazvukové snímače a převodníky. - Rušení, interference a šum v měření. Zpracování signálů - Pohony a akční členy: PWM řízení napětí a proudu - Měniče pohybu: Měniče s pevným př. poměrem. - Měniče s proměnným př. poměrem - Základy servisních robotů - Kolové a kráčející servisní roboty
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem znalost matematiky a fyziky v rozsahu základních kurzů Bc. studia na techn. vysokých školách. Dále znalost základů elektrotechniky a principů spojitého a diskrétního řízení alespoň lineárních systémů |
| Předpokladem znalost matematiky a fyziky v rozsahu základních kurzů Bc. studia na techn. vysokých školách. Dále znalost základů elektrotechniky a principů spojitého a diskrétního řízení alespoň lineárních systémů |
| Výsledky učení |
|---|
| Umí charakterizovat mechatronický systém, jeho složení, funkcionalitu a implementaci v průmyslu. |
| Umí charakterizovat mechatronický systém, jeho složení, funkcionalitu a implementaci v průmyslu. |
| Je schopen charakterizovat jednotlivé části mechatronického systému. |
| Je schopen charakterizovat jednotlivé části mechatronického systému. |
| Prokazuje znalosti z oblasti senzorů, a to senzorů vzdálenosti, teploty, tlaku, zrychlení, polohy a světla. |
| Prokazuje znalosti z oblasti senzorů, a to senzorů vzdálenosti, teploty, tlaku, zrychlení, polohy a světla. |
| Umí definovat principy pneumatických a hydraulických systémů. |
| Umí definovat principy pneumatických a hydraulických systémů. |
| Prokazuje znalosti v oblasti pohonů a aktuátorů. |
| Prokazuje znalosti v oblasti pohonů a aktuátorů. |
| Je schopen charakterizovat koncové efektory, které se používají pro konstrukci robotů. |
| Je schopen charakterizovat koncové efektory, které se používají pro konstrukci robotů. |
| Je obeznámen s kinematickými strukturami mechatronických systémů. |
| Je obeznámen s kinematickými strukturami mechatronických systémů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyzovat složení mechatronického systému. |
| Analyzovat složení mechatronického systému. |
| Porovnat výhody a nevýhody použitého mechatronického systému. |
| Porovnat výhody a nevýhody použitého mechatronického systému. |
| Navrhnout jednoduchý mechatronický systém pro danou aplikaci. |
| Navrhnout jednoduchý mechatronický systém pro danou aplikaci. |
| Realizovat a oživit jednoduchý mechatronický systém. |
| Realizovat a oživit jednoduchý mechatronický systém. |
| Navrhnout použití vhodných senzorů, pohonů a aktuátorů v mechatronickém systému. |
| Navrhnout použití vhodných senzorů, pohonů a aktuátorů v mechatronickém systému. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bradley, D.A., Dawson,D., Burd N.C., Leader, A.J . Mechatronics. . Chapman& Hall, 1991 Hall, 1991.
-
De Silva C.W. Controle Senzor and Actuators. Prentice Hall 1989.
-
Úředníček,Z. Technické prostředky automatického řízení. Zlín, 2020.
|