Course: null

« Back
Course title -
Course code UZV/DKBIO
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 7 hours per semester
  • Preparation for course credit - 15 hours per semester
  • Home preparation for classes - 8 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče
popsat koncepci biografické péče
popsat koncepci biografické péče
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory"
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory"
Skills
pracovat s životním příběhem při poskytování péče
pracovat s životním příběhem při poskytování péče
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta
konstruovat biografický list
konstruovat biografický list
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Skills
Individual work of students
Individual work of students
Experience (self-experience)
Experience (self-experience)
assessment methods
Knowledge
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Preparation of a presentation
Preparation of a presentation
Recommended literature
  • BIENSTEIN, CH., FRÖHLICH, A. Basale Stimulation in der Pflege. Bern: Verlag H. Huber, 2012.
  • BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha: Mladá fronta, 2015.
  • BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007.
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Praha: Grada, 2011.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: HBT. 2010.
  • INNES, A. Die Dementia Care Mappping Methode (DCM). Bern: Verlag H. Huber, 2004.
  • JANEČKOVÁ, H. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010.
  • KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi: studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
  • MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010.
  • NEUMANN-PONESCH, S. Modelle und Theorien in der Pflege. 4. vyd. Wien: Facultas Verlag, 2017.
  • ÖHLINGER, R., SCHNEIDER, R., DORFMEISTER, G. Demezrechte Pflege und Betreuung. Wien-Graz: Verlag NWV, 2010.
  • PROCHÁZKOVÁ, E. Biografie v péči o seniory. Praha: Grada, 2019.
  • PROCHÁZKOVÁ, E. Management biografické péče o seniory. Frýdek Místek: JOKL, 2021.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester