Lecturer(s)
|
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 9 hours per semester
- Term paper
- 25 hours per semester
- Preparation for course credit
- 15 hours per semester
- Home preparation for classes
- 11 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat psychosociální aspekty nemoci |
popsat psychosociální aspekty nemoci |
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění |
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění |
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta |
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta |
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé |
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé |
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem |
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem |
Skills |
---|
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem |
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem |
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům) |
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům) |
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky |
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky |
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti |
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti |
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života |
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Essay |
Essay |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
-
BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. a kol. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
-
FREEDMAN, J., COMBS, G. Narativní psychoterapie. Praha: Portál, 2009.
-
KABELKA, L. Nemocné rozhovory: Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty. Praha: Grada, 2020.
-
KADUSON, G. H., SCHAEFER, CH. E. Short-term play therapy for children. New York: Guilford Press, 2006.
-
KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Grada, 2016.
-
MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
-
MARKOVÁ, A. a kol. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. 4. vydání. Praha: Cesta domů, 2023.
-
MARKOVÁ, A. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. Praha: Cesta domů, 2015.
-
MOSCHINI, L. B. Art, Play, and Narrative Therapy: Using Metaphor to Enrich Your Clinical Practice. New York: Routledge, 2018.
-
TOMEŠ, I., DRAGOMIRECKÁ, E., SEDLÁROVÁ, K., VODÁČKOVÁ, D. Rozvoj hospicové péče a její bariéry. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015.
|