|
Lecturer(s)
|
-
Divošová Romana, Mgr.
-
Kadučáková Helena, prof. PhDr. Mgr. PhD.
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Lectures - Community care and its types, community group. Social relations, values and norms, support and self-preservation mechanisms in a community group. - Outpatient care. Organization and operation of a general practitioner's clinic for adults and a general practitioner's clinic for children and adolescents, cooperation with the family. Preventive examinations (types, content, time frame), vaccination. Provision of preventive, diagnostic, therapeutic and assessment care and consultation. Dispensary. - Provision of health services by a general practitioner for adults and a general practitioner's clinic for children and adolescents, cooperation with providers of health and social services. Registering provider. Visiting service. - System of community care for citizens with special needs - people with disabilities, homeless people requiring immediate assistance, unemployed people. New forms of health and social care in community-type facilities (day care centers, group housing with support). - Overview of addictive substances and their properties. Persons at risk of addiction or dependent on addictive substances, health and social consequences of addiction. Appropriate approaches and treatment options in their own social environment. Legal aspects related to the use of addictive substances. Referral of endangered persons to the care of other service providers Seminars - Preventive orientation of field work. - Preventive programs, counseling activities. Safety and health protection at work. - The role of the nurse and her competence in providing primary outpatient care, in supporting and strengthening health. - Assessment of the patient's social situation, assessment of the safety of the home environment, assessment of the risks of domestic violence or neglect of the patient/client, cooperation with a social worker and family. Cooperation of a team of health and social workers. - Specifics of care for persons with sensory disorders (visual impairment, hearing impairment, etc.), aphasia, use of support devices and creation of facilities in their own social environment. - Social prevention services and social counseling programs provided to persons at risk of addiction or dependent on addictive substances. Educational opportunities, collaboration of members of multidisciplinary care. - Internship in a community center.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 7 hours per semester
- Home preparation for classes
- 25 hours per semester
- Educational trip
- 8 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat formy a typy komunitní péče |
| popsat formy a typy komunitní péče |
| vysvětlit roli sestry v ambulanci praktického lékaře a v komunitní péči |
| vysvětlit roli sestry v ambulanci praktického lékaře a v komunitní péči |
| vyjmenovat druhy preventivních prohlídek u praktického lékaře pro dospělé, děti a dorost, doporučené očkování |
| vyjmenovat druhy preventivních prohlídek u praktického lékaře pro dospělé, děti a dorost, doporučené očkování |
| definovat systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami |
| definovat systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami |
| vysvětlit spolupráci mezi zdravotnickými a sociálními pracovníky při péči o ohrožené osoby (závislost, zanedbávání, týrání) |
| vysvětlit spolupráci mezi zdravotnickými a sociálními pracovníky při péči o ohrožené osoby (závislost, zanedbávání, týrání) |
| explain the role of the nurse in a general practitioner's clinic and in community care |
| explain the role of the nurse in a general practitioner's clinic and in community care |
| Skills |
|---|
| poskytovat profesionální radu a pomoc pacientům v jejich přirozeném sociálním prostředí |
| poskytovat profesionální radu a pomoc pacientům v jejich přirozeném sociálním prostředí |
| připravit a realizovat preventivní programy pro různé cílové skupiny obyvatel (s ohledem na věk) |
| připravit a realizovat preventivní programy pro různé cílové skupiny obyvatel (s ohledem na věk) |
| vyhledávat a identifikovat ohrožené jednotlivce i skupiny, plánovat účinné intervence |
| vyhledávat a identifikovat ohrožené jednotlivce i skupiny, plánovat účinné intervence |
| pracovat s osobou v jejím vlastním sociálním prostředí, která vyžaduje specifickou pomoc |
| pracovat s osobou v jejím vlastním sociálním prostředí, která vyžaduje specifickou pomoc |
| spolupracovat se sociálními (zdravotně sociálními) pracovníky a s rodinou při plánování péče o osobu závislou na návykových látkách |
| spolupracovat se sociálními (zdravotně sociálními) pracovníky a s rodinou při plánování péče o osobu závislou na návykových látkách |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecturing |
| Lecturing |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Skills |
|---|
| Demonstration |
| Demonstration |
| Students working in pairs |
| Students working in pairs |
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| Experience (self-experience) |
| Experience (self-experience) |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Didactic test |
| Didactic test |
| Systematic observation of the student |
| Systematic observation of the student |
|
Recommended literature
|
-
BAJEROVÁ, S. a kol. Společně jako doma bez násilí. Praha: Jako doma - Homelike, 2016.
-
BRUERA, E., HIGGINSON, I. et al. (eds.). Textbook of Palliative Medicine and Supportive Care. 2nd Edit. United States: Taylor & Francic Inc., 2016.
-
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016.
-
HELMING, M., BARRERE, C. C., AVINO, K., SHIELDS, D. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013.
-
KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015.
-
KALVACH, Z., ČELEDOVÁ, L., HOLMEROVÁ, I. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012.
-
KOLÁŘOVÁ, J. Koho opomíjíme?. Praha: Jako doma - Homelike, 2015.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro porodní asistentky. Brno: NCO NZO, 2010.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro sestry. Brno: NCO NZO, 2010.
-
KOZÁKOVÁ, R. Komunitní ošetřovatelská péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
-
KRÁTKÁ, A. Primární a komunitní péče. Distanční opora. Zlín: UTB, 2023.
-
KRÁTKÁ, A., ŠILHÁKOVÁ, G. Ošetřovatelství v komunitní péči. Zlín: UTB, 2008.
-
KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Portál, 2016.
-
KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
-
MAHDALÍČKOVÁ, J. Víme o drogách všechno?. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
MAREK, J. Bezdomovectví. Praha: Portál, 2012.
-
MÁTEL, A. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada, 2019.
-
MATOUŠEK, O. a kol. aut. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022.
-
MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Portál, 2017.
-
NANDRAM, S. S. Organizational Innovation by Integrating Simplification: Learning from Buurtzorg Nederland. Cham: Springer Internacional Publishing, 2015.
-
Odborná periodika. Sociální práce; Bezdomoviny. .
-
PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015.
-
STULÍKOVÁ, V. Nemám domov, ale mám svůj hlas. Praha: Jako doma - Homelike, 2015.
|