Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Cooperation, interaction, relationship, partnership, mutual participation - definition of basic concepts in pedagogical, psychological and sociological discourse. - Specifics of school education, goals, content, organization, roles of teachers and parents in kindergartens and primary schools. - The importance of cooperation between kindergartens and primary schools - research arguments. - Polarities of kindergarten and primary school in the institutional, curricular and personnel areas. - Planning and designing cooperation between kindergartens and primary schools. - Specifics of socialization in kindergartens and elementary schools. - School management and kindergarten and primary school teachers in mutual cooperation. - The position of parents in the cooperation of kindergartens and primary schools, the role of teachers and parents in the adaptation of the child to kindergarten and at the beginning of compulsory school primary school attendance. - Child - pupil and her/his position in cooperation with kindergarten and primary school. - Methods and forms of cooperation between kindergartens and primary schools. - The position of parents in the cooperation of kindergartens and primary schools. - Strategies for cooperation between kindergartens and primary schools with support for the foreign experience. - Specific forms of cooperation between kindergartens and primary schools. - Aspects of school maturity and readiness in cooperation with kindergartens and primary schools.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Analysis of a presentation, Text analysis
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 2 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Not specified. |
Not specified. |
learning outcomes |
---|
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
Skills |
---|
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Text analysis |
Analysis of a presentation |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Analysis of a presentation |
Text analysis |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Recommended literature
|
-
Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
-
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
-
Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
-
Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
|