Course: Kindergarten and Primary School Cooperation

« Back
Course title Kindergarten and Primary School Cooperation
Course code USP/Z9SMZ
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Course content
- Cooperation, interaction, relationship, partnership, mutual participation - definition of basic concepts in pedagogical, psychological and sociological discourse. - Specifics of school education, goals, content, organization, roles of teachers and parents in kindergartens and primary schools. - The importance of cooperation between kindergartens and primary schools - research arguments. - Polarities of kindergarten and primary school in the institutional, curricular and personnel areas. - Planning and designing cooperation between kindergartens and primary schools. - Specifics of socialization in kindergartens and elementary schools. - School management and kindergarten and primary school teachers in mutual cooperation. - The position of parents in the cooperation of kindergartens and primary schools, the role of teachers and parents in the adaptation of the child to kindergarten and at the beginning of compulsory school primary school attendance. - Child - pupil and her/his position in cooperation with kindergarten and primary school. - Methods and forms of cooperation between kindergartens and primary schools. - The position of parents in the cooperation of kindergartens and primary schools. - Strategies for cooperation between kindergartens and primary schools with support for the foreign experience. - Specific forms of cooperation between kindergartens and primary schools. - Aspects of school maturity and readiness in cooperation with kindergartens and primary schools.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Analysis of a presentation, Text analysis
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Term paper - 20 hours per semester
  • Preparation for course credit - 10 hours per semester
  • Home preparation for classes - 2 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Not specified.
Not specified.
learning outcomes
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Skills
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Text analysis
Analysis of a presentation
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Analysis of a presentation
Text analysis
assessment methods
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Recommended literature
  • Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
  • Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
  • Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
  • Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester