|
Lecturer(s)
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
- Practice in the form of observation (20 hours) takes place at selected cooperating or faculty schools. - Practice in the form of a seminar (5 hours) focused on the joint reflection of the observed phenomena in the classroom and school, including analysis of school documents. - Processing a portfolio of practices and the use of a self-reflective diary.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Self-reflection, Individual work of students, Educational trip
- Participation in classes
- 5 hours per semester
- Educational trip
- 25 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| not specified |
| not specified |
| learning outcomes |
|---|
| charakterizovat profesní kompetence učitele |
| charakterizovat profesní kompetence učitele |
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
| describe didactic analyse |
| describe didactic analyse |
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
| define basic didactic cathegories |
| define basic didactic cathegories |
| explain reflective models for teachers |
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
| explain reflective models for teachers |
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
| popsat komponenty a organizaci výuky |
| popsat komponenty a organizaci výuky |
| describe curriculum pro primary and secondary education |
| describe curriculum pro primary and secondary education |
| describe basic methods of diagnosing pupils |
| describe basic methods of diagnosing pupils |
| Skills |
|---|
| project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis |
| project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
| reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection |
| reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection |
| create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures |
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
| create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures |
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
| project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs |
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
| project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs |
| formulate educational goals |
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
| formulate educational goals |
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Self-reflection |
| Self-reflection |
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| Educational trip |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Educational trip |
| assessment methods |
|---|
| Analysis of the student's portfolio |
| Analysis of the student's portfolio |
|
Recommended literature
|
-
Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009.
-
Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
-
Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|