|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
- Research, methodology, method. - Creation of a research project and its phases. - Quantitative research: - starting points, strengths, limitations; - research questions and hypotheses; - research file; - research methods: questionnaire, scaling, observation, content analysis, experiment; - data processing. - Quality research: - starting points, strengths, limitations; - qualitative research streams; - strategies and procedures; - research questions and selection of participants; - research methods: unstructured observation, unstructured and semi-structured interview, narrative interview; - data processing.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Demonstration, Text analysis
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 30 hours per semester
- Term paper
- 45 hours per semester
- Home preparation for classes
- 29 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| not specified |
| not specified |
| Zná základní metodologické pojmy. |
| Zná základní metodologické pojmy. |
| Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
| Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
| Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
| Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
| Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
| Skills |
|---|
| Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
| Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
| Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
| Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
| Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
| Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
| Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| basic methodological concepts |
| basic methodological concepts |
| basic techniques and methods of quantitative research |
| basic techniques and methods of quantitative research |
| basic techniques and methods of qualitative research |
| basic techniques and methods of qualitative research |
| basic research planning procedures |
| basic research planning procedures |
| data evaluation and presentation procedures |
| data evaluation and presentation procedures |
| Skills |
|---|
| propose a basic qualitative research design |
| propose a basic qualitative research design |
| propose a basic quantitative research design |
| propose a basic quantitative research design |
| apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data |
| apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data |
| be able to process qualitative data at a basic level |
| be able to process qualitative data at a basic level |
| evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations |
| evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Demonstration |
| Demonstration |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| assessment methods |
|---|
| Analysis of the student's portfolio |
| Written examination |
| Grade (Using a grade system) |
| Written examination |
| Analysis of the student's portfolio |
| Grade (Using a grade system) |
|
Recommended literature
|
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. (2. vyd.).. Brno: Paido, 2010.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech.. Zlín: UTB., 2015.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2016.
-
Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
|