Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Research, methodology, method. - Creation of a research project and its phases. - Quantitative research: - starting points, strengths, limitations; - research questions and hypotheses; - research file; - research methods: questionnaire, scaling, observation, content analysis, experiment; - data processing. - Quality research: - starting points, strengths, limitations; - qualitative research streams; - strategies and procedures; - research questions and selection of participants; - research methods: unstructured observation, unstructured and semi-structured interview, narrative interview; - data processing.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Demonstration, Text analysis
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 30 hours per semester
- Term paper
- 45 hours per semester
- Home preparation for classes
- 29 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
Zná základní metodologické pojmy. |
Zná základní metodologické pojmy. |
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
Skills |
---|
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
basic methodological concepts |
basic methodological concepts |
basic techniques and methods of quantitative research |
basic techniques and methods of quantitative research |
basic techniques and methods of qualitative research |
basic techniques and methods of qualitative research |
basic research planning procedures |
basic research planning procedures |
data evaluation and presentation procedures |
data evaluation and presentation procedures |
Skills |
---|
propose a basic qualitative research design |
propose a basic qualitative research design |
propose a basic quantitative research design |
propose a basic quantitative research design |
apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data |
apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data |
be able to process qualitative data at a basic level |
be able to process qualitative data at a basic level |
evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations |
evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Demonstration |
Demonstration |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Text analysis |
Text analysis |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
assessment methods |
---|
Analysis of the student's portfolio |
Written examination |
Grade (Using a grade system) |
Written examination |
Analysis of the student's portfolio |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. (2. vyd.).. Brno: Paido, 2010.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech.. Zlín: UTB., 2015.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2016.
-
Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
|