Course: Methodology of Pedagogical Research

« Back
Course title Methodology of Pedagogical Research
Course code USP/UP4ME
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Course content
- Research, methodology, method. - Creation of a research project and its phases. - Quantitative research: - starting points, strengths, limitations; - research questions and hypotheses; - research file; - research methods: questionnaire, scaling, observation, content analysis, experiment; - data processing. - Quality research: - starting points, strengths, limitations; - qualitative research streams; - strategies and procedures; - research questions and selection of participants; - research methods: unstructured observation, unstructured and semi-structured interview, narrative interview; - data processing.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Demonstration, Text analysis
  • Participation in classes - 56 hours per semester
  • Preparation for course credit - 20 hours per semester
  • Preparation for examination - 30 hours per semester
  • Term paper - 45 hours per semester
  • Home preparation for classes - 29 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
Zná základní metodologické pojmy.
Zná základní metodologické pojmy.
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu.
Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu.
Popíše základní postupy při plánování výzkumu.
Popíše základní postupy při plánování výzkumu.
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat.
Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat.
Skills
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu.
Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu.
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty.
Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty.
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data.
Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data.
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů.
Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů.
learning outcomes
Knowledge
basic methodological concepts
basic methodological concepts
basic techniques and methods of quantitative research
basic techniques and methods of quantitative research
basic techniques and methods of qualitative research
basic techniques and methods of qualitative research
basic research planning procedures
basic research planning procedures
data evaluation and presentation procedures
data evaluation and presentation procedures
Skills
propose a basic qualitative research design
propose a basic qualitative research design
propose a basic quantitative research design
propose a basic quantitative research design
apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data
apply selected statistical procedures when working with nominal, ordinal and interval data
be able to process qualitative data at a basic level
be able to process qualitative data at a basic level
evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations
evaluate critically acquired data on the basis of statistical calculations
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Demonstration
Demonstration
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Text analysis
Text analysis
Methods for working with texts (Textbook, book)
assessment methods
Analysis of the student's portfolio
Written examination
Grade (Using a grade system)
Written examination
Analysis of the student's portfolio
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. (2. vyd.).. Brno: Paido, 2010.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech.. Zlín: UTB., 2015.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2016.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester