Course: Development of Scientific Literacy for Preschool Children with Practice

« Back
Course title Development of Scientific Literacy for Preschool Children with Practice
Course code USP/UP3RG
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
Course content
- Cognition, education, upbringing, learning. - Natural cognition, natural science education. Concept analysis. - Targeted science education preferences in kindergartens. - Curriculum, its possible understanding and changes in education in relation to science education. - Objectives of education - taxonomy and their application in science education. - Content of education in kindergarten. - Alternative concepts of science education - An educational concept for the Alpha generation using research-based learning principles in kindergarten. - Child preconceptions and their usage. - Agency, children's actors in science education. - Natural literacy and its measurement in an international context. - Experiments and their use in kindergarten. - Project teaching in science. - Group and cooperative teaching as a basis for grasping science phenomena. - The principle of transdisciplinarity in terms of didactic grasp of the content of pre-school education.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Practice exercises, Experience (self-experience), Dealing with situational issues - learning in situations
  • Preparation for examination - 20 hours per semester
  • Educational trip - 18 hours per semester
  • Term paper - 16 hours per semester
  • Preparation for course credit - 10 hours per semester
  • Participation in classes - 56 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
Skills
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
spolupracovat na projektové práci ve skupině
spolupracovat na projektové práci ve skupině
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Demonstration
Demonstration
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Projection (static, dynamic)
Projection (static, dynamic)
Experience (self-experience)
Practice exercises
Practice exercises
Experience (self-experience)
assessment methods
Analysis of educational material
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Grade (Using a grade system)
Analysis of educational material
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester