|
Lecturer(s)
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
|
|
Course content
|
- Main parts and structure of research project in educational sciences. - Research strategy and research design in the research project with regard to the project theme. - Information preparation in research project creation. - Theoretical background of research as a part of the project. - Abstract/annotation/resume in research project, research report. - Citations and paraphrases in the scientific text. - Compilation in scientific text as a part of research project. - Ethics and ethical aspects in research. - Function and choice of keywords in the research project. - Discussion of project results - publishing project results. - Professional writing as a tool of critical thinking, scientific text and its parameters. - Writing styles and their use in scholarly text. - Research report and its use.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Practice exercises, Teamwork, Text analysis
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 30 hours per semester
- Term paper
- 45 hours per semester
- Preparation for examination
- 65 hours per semester
- Home preparation for classes
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| not specified |
| not specified |
| learning outcomes |
|---|
| struktura projektu pedagogického výzkumu |
| struktura projektu pedagogického výzkumu |
| etické souvislosti pedagogického výzkumu |
| etické souvislosti pedagogického výzkumu |
| koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
| koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
| metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
| metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
| způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
| způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
| Skills |
|---|
| sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
| sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
| realizovat malé výzkumné šetření |
| realizovat malé výzkumné šetření |
| provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
| provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
| argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
| argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
| pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
| pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Practice exercises |
| Practice exercises |
| Teamwork |
| Teamwork |
| assessment methods |
|---|
| Analysis of educational material |
| Composite examination (Written part + oral part) |
| Composite examination (Written part + oral part) |
| Analysis of the student's portfolio |
| Grade (Using a grade system) |
| Grade (Using a grade system) |
| Qualifying examination |
| Qualifying examination |
| Analysis of educational material |
| Analysis of the student's portfolio |
|
Recommended literature
|
-
Danišková, Z. Učiť písať študenta vysokej školy? Potenciál kurzu akademického písania.. Orbis Scholae, 8 (1), 129?143., 2014.
-
Heath, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 1997, 10-11., 1997.
-
Horyna, B., & Krob, J. Cesty k vědě. Jak správně myslet a psát.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc., 2007.
-
Neusar, A. Malá knížka o odborném psaní.. Olomouc: UP., 2016.
-
Skutil, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: SLON., 2005.
|