|
Lecturer(s)
|
-
Trusinová Ludmila, Mgr. PhD.
-
Koutná Yvona, Mgr.
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
|
|
Course content
|
- Cognition, education, upbringing, learning. - Natural cognition, natural science education. Concept analysis. - Targeted science education preferences in kindergartens. - Curriculum, its possible understanding and changes in education in relation to science education. - Objectives of education - taxonomy and their application in science education. - Content of education in kindergarten. - Alternative concepts of science education - The concept of education for the Alpha generation using the research principles of learning in kindergarten. - Child preconceptions and their usage. - Agency, children's actors in science education. - Natural literacy and its measurement in an international context. - Experiments and their use in kindergarten. - Project teaching in science. - Group and cooperative teaching as a basis for grasping science phenomena. - The principle of transdisciplinarity in terms of didactic grasp of the content of pre-school education.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Practice exercises, Experience (self-experience), Dealing with situational issues - learning in situations
- Educational trip
- 18 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for examination
- 30 hours per semester
- Term paper
- 42 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| not specified |
| not specified |
| learning outcomes |
|---|
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| Skills |
|---|
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
| spolupracovat na projektové práci ve skupině |
| spolupracovat na projektové práci ve skupině |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Demonstration |
| Demonstration |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Projection (static, dynamic) |
| Projection (static, dynamic) |
| Practice exercises |
| Practice exercises |
| Experience (self-experience) |
| Experience (self-experience) |
| assessment methods |
|---|
| Preparation of a presentation |
| Analysis of educational material |
| Analysis of educational material |
| Composite examination (Written part + oral part) |
| Grade (Using a grade system) |
| Analysis of the student's portfolio |
| Analysis of the student's portfolio |
| Grade (Using a grade system) |
| Preparation of a presentation |
| Composite examination (Written part + oral part) |
|
Recommended literature
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
-
WIEGEROVÁ, A. Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním věku - bezobratlovci I. část. Distanční studijní opora. Zlín, 2012.
|