Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Development of talent issues. - Talent terms and talent, models of talent, legislative anchoring of the issue. - Methods of identification of pupil's talents and talents at primary school. - Personality of gifted pupil in cognitive, affective and psychomotor. - Specific educational needs of gifted pupils at primary school. - Modification of the curriculum of gifted pupils in the field of educational goals, educational methods, educational environment and evaluation, including self-evaluation. - Inclusive education of a gifted pupil in the standard classroom of elementary school. - Teacher of a gifted pupil.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Text analysis
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 12 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Not specified. |
Not specified. |
learning outcomes |
---|
basic concepts related to the education of gifted and exceptionally gifted students |
basic concepts related to the education of gifted and exceptionally gifted students |
characteristics of a gifted student in all basic areas |
characteristics of a gifted student in all basic areas |
the issue of talent in our country and in the world |
the issue of talent in our country and in the world |
strategies for identifying gifted and exceptionally gifted students |
strategies for identifying gifted and exceptionally gifted students |
the teacher's specific approach and methods when working with a gifted and exceptionally gifted student |
the teacher's specific approach and methods when working with a gifted and exceptionally gifted student |
Skills |
---|
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
aplikovat strategie inkluzivního vzdělávání ve třídě základní školy |
aplikovat strategie inkluzivního vzdělávání ve třídě základní školy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Text analysis |
Text analysis |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Recommended literature
|
-
DAVIS, G. A. Gifted Children, Gifted Education. Scottsdale : Great Potentian Press, 2006.
-
DUCHOVIČOVÁ, J., LAZÍKOVÁ, A. Rozvoj osobnosti dieťaťa a profesionalita učiteľky v materskej škole: stimulačno - obohacujúci program KO-SE-TO pre materské školy. Bratislava : Iris, 2008.
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha : Portál, 2007.
-
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Grada, 2009.
-
MACHŮ, E. Nadaný žák. Brno : Paido, 2010.
-
OLSZEWSKI-KUBILIUS, P. (Ed.). Early gifts - recognizing and Nurturing Children´s Talents. Texas : Prufrock Press Inc., 2003.
|