Lecturer(s)
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
|
Course content
|
- Science cognition, science education. - Science education - content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and transformation in education. - CR - the concept of education in relation to science topics. - Science education at home and abroad - concept. - Content of pre-primary science education. - Children's experience as a prerequisite for children's research. - Research-oriented education in preschool facilities. - Non-traditional methodical representation of scientific and mathematical topics. - Possibilities of integrating laboratory exercises into science education. - Work with comics in the conditions of preschool facilities. - Preschool child and the formation of mathematical ideas. - Mathematics in kindergarten.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises
- Participation in classes
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 50 hours per semester
- Term paper
- 50 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole |
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání |
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání |
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku |
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku |
Skills |
---|
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
spolupracovat na projektové práci ve skupině |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Recommended literature
|
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
-
Koutníková, M., & Wiegerová, A. Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Nakladatelství UTB, 2017.
-
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií., 2020.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
-
Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.
|