|
Lecturer(s)
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
- Human and movement, anthropology and kinanthropology, movement culture - Movement activity from prehistory to the Middle Ages, ancient ideals (areté, kalokagathia, paideia) - National physical education systems and the origins of modern sport, naturism - Pierre de Coubertin and modern Olympism - Miroslav Tyrš and falconry, physical education associations in the Czech lands, rallies and spartakiads - Body, soul, spirit and the holistic movement of personality - The world of play, the hero, victory and defeat - Ethics and morality, ethical dilemmas in the sporting environment - Doping and fair play - Citius, altius, fortius and the cyborgisation of sport - The meaning of life, alienation, death and sport - Spirituality of human movement, spiritual and religious aspects of sport
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 15 hours per semester
- Home preparation for classes
- 57 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 28 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| not specified |
| not specified |
| learning outcomes |
|---|
| vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
| vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
| historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
| historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
| základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
| základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
| Skills |
|---|
| chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
| chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
| rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
| rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
| orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
| orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
| Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Lecturing |
| Lecturing |
| Skills |
|---|
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| Analysis of a presentation |
| Analysis of a presentation |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Written examination |
| Written examination |
|
Recommended literature
|
-
Hurych, E. et al. Spiritualita pohybových aktivit. Brno. 2013.
-
Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
-
Olivová, V. Lidé a hry: historická geneze sportu. Praha, 1976.
-
Roubal, P. Československé spartakiády. Praha. 2016.
|