Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Definitions: global education, globalization, global issues. - Global Issues: přírodněsociální, antroposociální, intersociální. - Global Education: the emergence of a concept of global education, the concept of the world. - Pedagogical perspective on global education and practice (key competencies, teacher and pupil, educational practices, global learning). - Exercises and games for global education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Experience (self-experience), Educational trip
- Home preparation for classes
- 40 hours per semester
- Participation in classes
- 20 hours per semester
- Educational trip
- 10 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
General cultural awareness. Subjects not specified. |
General cultural awareness. Subjects not specified. |
learning outcomes |
---|
describe the historical development of the globalization process |
describe the historical development of the globalization process |
define the concept of globalization |
define the concept of globalization |
explain the importance of global education |
explain the importance of global education |
characterize the components of global education |
characterize the components of global education |
Skills |
---|
apply processes of global education |
apply processes of global education |
propose a global education project for the given group |
propose a global education project for the given group |
uses the principles of global education |
uses the principles of global education |
develops areas in the global education system |
develops areas in the global education system |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Experience (self-experience) |
Experience (self-experience) |
Educational trip |
Educational trip |
Lecturing |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Conversation |
Conversation |
Preparation of a presentation |
Preparation of a presentation |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Recommended literature
|
-
Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
-
Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
-
Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
-
Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
-
BAŠTA, Jiří, František HRDLIČKA a Helena KOLÁŘOVÁ. Člověk a prostředí. Praha: Česká technika- nakladatelství ČVUT. 2005.
-
CÍLEK, Václav a Viktor BEZDÍČEK. Jak to vidí -- Václav Cílek. Praha: Radioservis ve spolupráci s Českým rozhlasem. 2010.
-
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
-
KAŇÁKOVÁ, N. Globální problémy. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2004. ISBN 80-248-0681-9.
-
MEZŘICKÝ, Václav, ed. Perspektivy globalizace. Praha: Portál. 2011.
-
MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí v globální perspektivě. Praha: Karolinum. 2020.
-
MOVÁČEK, Pavel. Dějiny blízké budoucnosti. Olomouc: Univerzita Palackého. 2020.
-
NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého. 2011.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5.
-
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
-
SAYLAN, Charles, BLUMSTEIN, Daniel T. The Failure of Environmental Education. London: University of California Press. 2011.
|