Course: Theory of upbringing and education

« Back
Course title Theory of upbringing and education
Course code UPV/R4TVV
Organizational form of instruction E-learning + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
Course content
Definition of basic terms. Paradigms of educational education theory - modern paradigm of education. Contemporary theories of upbringing and education. Educational process. Components of upbringing and education. Educational principles and principles. Conditions and means of educational process. Values in the educational process. Current problems in upbringing and education.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 10 hours per semester
  • Term paper - 20 hours per semester
  • Preparation for course credit - 20 hours per semester
  • Home preparation for classes - 70 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Knowledge and skills from the subjects Modern pedagogy, Educational policies and strategies, Adult education are important for passing the course.
Knowledge and skills from the subjects Modern pedagogy, Educational policies and strategies, Adult education are important for passing the course.
learning outcomes
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek
vyjmenování výchovných zásad
vyjmenování výchovných zásad
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti
explanation of basic concepts from the theory of education and training
explanation of basic concepts from the theory of education and training
description of theoretical approaches to upbringing and education
description of theoretical approaches to upbringing and education
characterizing the educational process and its components
characterizing the educational process and its components
enumeration of educational principles
enumeration of educational principles
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society
Skills
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu
application of educational principles in the educational process
application of educational principles in the educational process
creating suitable conditions for the educational process
creating suitable conditions for the educational process
setting optimal conditions of the educational process
setting optimal conditions of the educational process
teaching methods
Knowledge
Demonstration
Demonstration
E-learning
E-learning
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Lecturing
Lecturing
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Skills
Analysis of a presentation
Analysis of a presentation
Individual work of students
Individual work of students
Practice exercises
Practice exercises
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
Self-reflection
Self-reflection
assessment methods
Knowledge
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Didactic test
Didactic test
Essay
Essay
Text analysis
Text analysis
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • Beauchamp, G., Adams, D., & Smith, K. Pedagogies for the Future: A critical reimagining of education. New York. 2022.
  • Bertrand. Soudobé teorie vzdělávání. Praha. 1998.
  • Curren, R. R. Handbook of philosophy of education. New York. 2022.
  • Feldges, T. Education in Europe: contemporary approaches across the continent. New York. 2022.
  • Knox, A. B., Conceic?a?o C. O. S., & Martin, G. L. Mapping the field of adult and continuing education: an international compendium. Virginia. 2017.
  • Pelikán. Hledání těžiště výchovy. Praha. 2011.
  • Petty. Moderní vyučování. Praha. 2013.
  • Průcha. Moderní pedagogika. Praha. 2009.
  • Ries. Člověk a výchova: k humanizaci školy a edukace. Ostrava. 2008.
  • Skalková. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno. 2004.
  • Strouhal, M., & Štech, S. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha. 2017.
  • Strouhal. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha. 2013.
  • Veteška. Teorie vzdělávání dospělých. Praha. 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester