Předmět: Americké drama

« Zpět
Název předmětu Americké drama
Kód předmětu UMJL/A6DRA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sampey Daniel Paul, MFA
Obsah předmětu
Stručná historie a analýza americké divadelní literatury a tradic včetně významných trendů a období a rovněž důležitých dramatiků a jejich děl od koloniální éry do začátku 21. století v kulturním a historickém kontextu. V návaznosti na celkový přehled o dějinách americké divadelní literatury a tradice je probírána vybraná problematika, velmi specifická pro americkou kulturu. Posluchači se seznámí s určitými literárními díly a kulturními epochami tohoto období. Výuka probíhá v angličtině. Týdenní témata probíraná v semináři 1) Prvky divadelních her, západní divadelní tradice. Historie a témata americké divadelní literatury a inscenací od období kolonialismu do současnosti. (přednáška s krátkou diskusí) 2) Od koloniální do porevoluční éry satira, vliv romantismu Royall Tyler, THE CONTRAST(1787) 3) Kulturní odraz života amerických indiánů od kolonialismu do období americké občanské války: J.A. Stone, METAMORA; OR, THE LAST OF THE WAMPANOAGS (1829) 4) Rozkvět melodramatu a komedie mravů Anna Cora Mowatt, FASHION (1845) 5) Vzestup realismu a "new woman" James A. Herne, MARGARET FLEMING (1890) 6) Expresionismus a další experimenty (modernismus): Sophie Treadwell, MACHINAL (1928) 7) Poválečné období: Tennessee Williams, CAT ON A HOT TIN ROOF (1955) 8) Afroameričané ve Spojených státech / "kontrakultura" / 60. a 70. léta Amiri Baraka, DUTCHMAN (1964) 9) Postmodernismus / vzdělávací systém / 80. a 90. léta David Mamet, OLEANNA (1995) 10) 90. léta a dále: "performance art" / transhumanismus, Karen Finley, WE KEEP OUR VICTIMS READY (1991) Na seminářích budou probírány konkrétní texty.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza textu
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student je způsobilý diskutovat o tématech, událostech a obdobích americké kultury pomocí příkladů z dramatické literatury a divadelní praxe.
Student je způsobilý diskutovat o tématech, událostech a obdobích americké kultury pomocí příkladů z dramatické literatury a divadelní praxe.
Vyučovací metody
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Hodnotící metody
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Richardson, G., Watt, S. American Drama: Colonial To Contemporary. Boston: Thomson Custom. ISBN 0155000039.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr